Aug 8, 2010

Belajar

Kelas MGT 534 (Gelagat Organisasi)
Kumpulan OMB 3oa 3ob dan 3oc
Tajuk/ topik: Pembelajaran


Ada perkara yang kita perlu belajar dari pengalaman orang lain seperti contoh: penyalahgunaan dadah, kemalangan jalan raya dan juga akibat buruk jika tidak menghantar tugasan.

Bila dikenang kembali persediaan saya untuk mengajar topik ini, sering kali membuatkan saya tak tentu arah memikirkan pendekatan terbaik menyampaikan isi kandungannya. Bukan kerana topik ini sukar, tetapi pada saya ianya terlalu senang kerana ia berkaitan dengan cara pembelajaran seseorang. Di mana rata-rata mengetahui bahawa proses pembelajaran berlaku sepanjang masa dan setiap hari samada rasmi mahupun tidak rasmi. Topik ini akan memperkenalkan pelajar kepada beberapa teori iaitu Reinforcement Theory dan Social Learning Theory. Menariknya kesemua teori yang disebutkan telahpun digunapakai tanpa kita sedari. Oleh kerana topik ini begitu hampir dengan diri saya termasuklah pelajar sendiri, saya akhirnya terperangkap untuk menerangkan benda yang sangat mudah tetapi menggunakan terma-terma dalam Bahasa Inggeris yang mengelirukan. Berpusing-pusing ayat saya semasa menyampaikan syarahan, mencari contoh-contoh yang hampir, dan akhir sekali saya bawakan beberapa kisah atau cerita teladan untuk dikongsi di dalam kelas.
The seed, The Tiny Frogs Story dan Busy, akhirnya menyelamatkan syarahan saya. Di akhir kelas saya menanyakan kepada pelajar apa pengajaran yang boleh kita dapati daripada cerita dan kelas pada hari ini.

Sangat banyak ilmu pengetahuan yang kita perolehi melalui pemerhatian dan pengalaman berbanding pengetahuan yang kita perolehi melalui dokumen mahupun syarahan dari seorang pensyarah di dewan kuliah. 

Belajar

Kelas MGT 534 (Gelagat Organisasi)
Kumpulan OMB 3oa 3ob dan 3oc
Tajuk/ topik: Pembelajaran


Ada perkara yang kita perlu belajar dari pengalaman orang lain seperti contoh: penyalahgunaan dadah, kemalangan jalan raya dan juga akibat buruk jika tidak menghantar tugasan.

Bila dikenang kembali persediaan saya untuk mengajar topik ini, sering kali membuatkan saya tak tentu arah memikirkan pendekatan terbaik menyampaikan isi kandungannya. Bukan kerana topik ini sukar, tetapi pada saya ianya terlalu senang kerana ia berkaitan dengan cara pembelajaran seseorang. Di mana rata-rata mengetahui bahawa proses pembelajaran berlaku sepanjang masa dan setiap hari samada rasmi mahupun tidak rasmi. Topik ini akan memperkenalkan pelajar kepada beberapa teori iaitu Reinforcement Theory dan Social Learning Theory. Menariknya kesemua teori yang disebutkan telahpun digunapakai tanpa kita sedari. Oleh kerana topik ini begitu hampir dengan diri saya termasuklah pelajar sendiri, saya akhirnya terperangkap untuk menerangkan benda yang sangat mudah tetapi menggunakan terma-terma dalam Bahasa Inggeris yang mengelirukan. Berpusing-pusing ayat saya semasa menyampaikan syarahan, mencari contoh-contoh yang hampir, dan akhir sekali saya bawakan beberapa kisah atau cerita teladan untuk dikongsi di dalam kelas.
The seed, The Tiny Frogs Story dan Busy, akhirnya menyelamatkan syarahan saya. Di akhir kelas saya menanyakan kepada pelajar apa pengajaran yang boleh kita dapati daripada cerita dan kelas pada hari ini.

Sangat banyak ilmu pengetahuan yang kita perolehi melalui pemerhatian dan pengalaman berbanding pengetahuan yang kita perolehi melalui dokumen mahupun syarahan dari seorang pensyarah di dewan kuliah.