Jan 24, 2010

Reflective Teaching Journal - part 3

Minggu lepas minggu yang agak sibuk, keberangkatan DYMM Sultan Pahang mencemar duli ke Forum Perpaduan Hak-Hak Orang Melayu, sedikit sebanyak menjejaskan sesi pembelajaran dan pengajaran. Ini kerana terdapat pelajar yang terlibat secara langsung dengan upacara tersebut.

Isi kandungan bagi Kursus MGT 534 sudah tidak sama lagi bagi kumpulan A, B dan C. Agak payah untuk memulakan minggu ini memandangkan Kumpulan A sudah ketinggalan. Sementara itu, insiden tertinggal kunci dalam bilik menjadikan hari Jumaat huru-hara, saya terpaksa memohon maaf kepada pelajar kerana kelas dijalankan secara kelam-kabut. Saya bercadang memberikan pelajar latihan yang mana paparan (slide powerpoint) telah saya sediakan beserta jawapan dan lebih teruk lagi buku teks iaitu rujukan asal kursus ini juga tidak dapat di bawa bersama. Mujur pendrive yang biasa digunakan ada bersama saya, nasib baik!

Justeru, saya memikirkan apa yang boleh kita buat jika sesuatu yang dirancang tiba-tiba tidak menjadi. Berikut adalah tindakan yang diambil:

- Beritahu pelajar situasi yang kita alami sekarang, iaitu: tertinggal kunci di dalam bilik dan bahan-bahan pengajaran ada dalam bilik tersebut. Mengharapkan pelajar faham dan YA meraka memahaminya. Mohon bantuan pelajar supaya bersama-sama mendepani masalah yang dihadapi.

- Gunakan bahan yang ada dengan kita pada waktu ketika itu sebaik mungkin. Sebelum kelas MGT534, saya terlebih dahulu menangani kursus MGT321 jadi terdapat bahan-bahan yang saya gunakan untuk bab "perception". Maka saya gubakan bahan tersebut sebagai bahan tambahan. Tetapi kita perlu memikirkan idea bagaimana hendak mengaitkan bahan tersebut dengan topik yang difokuskan pada hari ini, pilih yang bersesuaian sahaja. Kemudian bincangkan bersama pelajar.

- Habiskan isi kandungan seperti yang terdapat dalam silibus, gunakan bahan yang terdapat dalam pendrive sebaik mungkin. Kelam kabut juga kerana isinya berterabur di sana-sini, maka mengambil sedikit masa untuk menyusunnya.


Walaubagaimanapun, selepas itu saya berasa saya lega dapat menangani sesuatu yang tidak dirancang dengan agak baik biarpun, saya perhatikan pelajar mengetahui kekalutan yang saya hadapi dan dalam tempoh itu, pelajar berbual-bual sementara saya menyelesaikan beberapa perkara. Tapi yang penting, guru mesti bertenang dan tunjukkan diri mampu mengawal keadaan. Pengajaran: Jangan Tinggal Kunci Di Dalam Bilik.

Reflective Teaching Journal - part 3

Minggu lepas minggu yang agak sibuk, keberangkatan DYMM Sultan Pahang mencemar duli ke Forum Perpaduan Hak-Hak Orang Melayu, sedikit sebanyak menjejaskan sesi pembelajaran dan pengajaran. Ini kerana terdapat pelajar yang terlibat secara langsung dengan upacara tersebut.

Isi kandungan bagi Kursus MGT 534 sudah tidak sama lagi bagi kumpulan A, B dan C. Agak payah untuk memulakan minggu ini memandangkan Kumpulan A sudah ketinggalan. Sementara itu, insiden tertinggal kunci dalam bilik menjadikan hari Jumaat huru-hara, saya terpaksa memohon maaf kepada pelajar kerana kelas dijalankan secara kelam-kabut. Saya bercadang memberikan pelajar latihan yang mana paparan (slide powerpoint) telah saya sediakan beserta jawapan dan lebih teruk lagi buku teks iaitu rujukan asal kursus ini juga tidak dapat di bawa bersama. Mujur pendrive yang biasa digunakan ada bersama saya, nasib baik!

Justeru, saya memikirkan apa yang boleh kita buat jika sesuatu yang dirancang tiba-tiba tidak menjadi. Berikut adalah tindakan yang diambil:

- Beritahu pelajar situasi yang kita alami sekarang, iaitu: tertinggal kunci di dalam bilik dan bahan-bahan pengajaran ada dalam bilik tersebut. Mengharapkan pelajar faham dan YA meraka memahaminya. Mohon bantuan pelajar supaya bersama-sama mendepani masalah yang dihadapi.

- Gunakan bahan yang ada dengan kita pada waktu ketika itu sebaik mungkin. Sebelum kelas MGT534, saya terlebih dahulu menangani kursus MGT321 jadi terdapat bahan-bahan yang saya gunakan untuk bab "perception". Maka saya gubakan bahan tersebut sebagai bahan tambahan. Tetapi kita perlu memikirkan idea bagaimana hendak mengaitkan bahan tersebut dengan topik yang difokuskan pada hari ini, pilih yang bersesuaian sahaja. Kemudian bincangkan bersama pelajar.

- Habiskan isi kandungan seperti yang terdapat dalam silibus, gunakan bahan yang terdapat dalam pendrive sebaik mungkin. Kelam kabut juga kerana isinya berterabur di sana-sini, maka mengambil sedikit masa untuk menyusunnya.


Walaubagaimanapun, selepas itu saya berasa saya lega dapat menangani sesuatu yang tidak dirancang dengan agak baik biarpun, saya perhatikan pelajar mengetahui kekalutan yang saya hadapi dan dalam tempoh itu, pelajar berbual-bual sementara saya menyelesaikan beberapa perkara. Tapi yang penting, guru mesti bertenang dan tunjukkan diri mampu mengawal keadaan. Pengajaran: Jangan Tinggal Kunci Di Dalam Bilik.