BM119 4B
Test 1
|
Website
|
Present
|
Quizzes
|
Total
|
||
Bil
|
No Pelajar
|
20%
|
10%
|
5%
|
5%
|
40%
|
1
|
2016167353
|
29
|
||||
2
|
2016943295
|
32.5
|
||||
3
|
2016140493
|
38.5
|
||||
4
|
2016647806
|
34.5
|
||||
Bil
|
No Pelajar
|
|||||
1
|
2016924659
|
40
|
||||
2
|
2016113211
|
35
|
||||
3
|
2016308763
|
29
|
||||
4
|
2016553457
|
34.5
|
||||
5
|
2016383765
|
42.5
|
||||
6
|
2016606516
|
30
|
||||
7
|
2016928295
|
32.5
|
||||
8
|
2016392039
|
45.5
|
||||
9
|
2016753433
|
37
|
||||
10
|
2016301139
|
43.5
|
||||
11
|
2016570203
|
32
|
||||
12
|
2016973051
|
43.5
|
||||
13
|
2016777085
|
29.5
|
||||
14
|
2016536499
|
45.5
|
||||
15
|
2016588161
|
38
|
||||
16
|
2016761265
|
41
|
||||
17
|
2016503351
|
42.5
|
||||
18
|
2016912177
|
41
|
||||
19
|
2016934811
|
33.5
|
||||
20
|
2016591847
|
38.5
|
||||
21
|
2016326325
|
43
|
||||
22
|
2016942583
|
46.5
|
||||
23
|
2016982387
|
40.5
|
||||
24
|
2016786903
|
40.5
|
||||
25
|
2016125409
|
44.5
|
Update on 9/1/2019 by NHT
Test 1
|
Website
|
Present
|
Quizzes
|
Total
|
|||
Bil
|
No Pelajar
|
20%
|
10%
|
5%
|
5%
|
40%
|
|
1
|
2016167353
|
11.6
|
7.5
|
2.25
|
0.93
|
22.28
|
|
2
|
2016943295
|
13
|
6.5
|
4.75
|
1.47
|
25.72
|
|
3
|
2016140493
|
15.4
|
6.5
|
4.75
|
1.53
|
28.18
|
|
4
|
2016647806
|
13.8
|
6.75
|
4.75
|
1.53
|
26.83
|
|
Bil
|
No Pelajar
|
Test 1
|
Website
|
Present
|
Quizzes
|
Total
|
|
20%
|
10%
|
5%
|
5%
|
40%
|
|||
1
|
2016924659
|
16
|
8
|
4.75
|
2.03
|
30.78
|
|
2
|
2016113211
|
14
|
7.5
|
4.75
|
0.72
|
26.97
|
|
3
|
2016308763
|
11.6
|
8
|
4.25
|
0.80
|
24.65
|
|
4
|
2016553457
|
13.8
|
8
|
4.75
|
1.70
|
28.25
|
|
5
|
2016383765
|
17
|
8.75
|
4.25
|
1.87
|
31.87
|
|
6
|
2016606516
|
12
|
6.75
|
4.75
|
0.40
|
23.90
|
|
7
|
2016928295
|
13
|
7.5
|
2
|
1.63
|
24.13
|
|
8
|
2016392039
|
18.2
|
8.5
|
4.75
|
2.47
|
33.92
|
|
9
|
2016753433
|
14.8
|
8
|
4.75
|
0.60
|
28.15
|
|
10
|
2016301139
|
17.4
|
8
|
4.75
|
0.93
|
31.08
|
|
11
|
2016570203
|
12.8
|
7.5
|
4.75
|
0.50
|
25.55
|
|
12
|
2016973051
|
17.4
|
7.5
|
4.75
|
0.10
|
29.75
|
|
13
|
2016777085
|
11.8
|
7.5
|
4.75
|
1.23
|
25.28
|
|
14
|
2016536499
|
18.2
|
8.5
|
4.5
|
1.13
|
32.33
|
|
15
|
2016588161
|
15.2
|
8.5
|
4.75
|
1.00
|
29.45
|
|
16
|
2016761265
|
16.4
|
7.75
|
4.75
|
2.38
|
31.28
|
|
17
|
2016503351
|
17
|
7.75
|
4.75
|
1.93
|
31.43
|
|
18
|
2016912177
|
16.4
|
8
|
4.75
|
1.63
|
30.78
|
|
19
|
2016934811
|
13.4
|
7.75
|
4.75
|
1.02
|
26.92
|
|
20
|
2016591847
|
15.4
|
8.5
|
4.25
|
1.47
|
29.62
|
|
21
|
2016326325
|
17.2
|
8
|
4.75
|
2.03
|
31.98
|
|
22
|
2016942583
|
18.6
|
8
|
4.5
|
1.73
|
32.83
|
|
23
|
2016982387
|
16.2
|
8
|
4.75
|
0.83
|
29.78
|
|
24
|
2016786903
|
16.2
|
8.5
|
4.75
|
2.07
|
31.52
|
|
25
|
2016125409
|
17.8
|
8
|
4.75
|
2.07
|
32.62
|
|
Nota:
Sebahagian dari markah pelajar tertentu telah saya tolak berdasarkan ketidakhadiran. Memang benar saya diam sahaja sepanjang 14 minggu dan jarang saya menegur tentang ketidakhadiran. Saya sengaja berbuat begitu kerana jika saya marah-marah, yang kena marah adalah pelajar yang hadir. Orang yang tidak hadir akan selamanya tidak pernah mendengar bebelan saya. Saya tidak tegur tentang ketidakhadiran bukan kerana saya takut akan saiz pelajar yang lebih besar, bukan juga kerana saya rendah diri kerana pelajar lebih cantik dari saya tapi, memang saya sengaja tunggu hari ini.
Berhubung dengan komen pelajar di atas. Pertama, saya mohon maaf kerana tidak berniat untuk memviralkan komen ini atau mencipta sensasi. Pelajar juga menulis maaf di dalam komen ini, dan saya percaya pelajar ini berniat yang baik. Kedua, saya memohon maaf dengan sepenuh hati sekiranya pelajar ini tersinggung dengan kata-kata saya ini. Mana mungkin saya merendah-rendahkan pelajar sedangkan awak semua sebangsa dan seagama dengan saya.
Tujuan saya merespon kepada komen di atas adalah untuk menjelaskan perkataan-perkataan otak yang saya gunakan sepanjang 14 minggu kuliah kita. Ketahuilah bahawasanya sepanjang saya menggunakan perkataan "OTAK" atau emoji "OTAK", bukan saya bermaksud untuk mengatakan pelajar tiada mempunyai otak. SEBALIKNYA, apa yang saya hendak maksudkan adalah "pelajar ada organ yang bernama otak ini, tetapi menggunakannya pada kadar yang sangat rendah". Lantaran itu, saya menggunakan perkataan seperti "sila guna otak" supaya kita semua menggunapakai akal fikiran yang diberikan ALLAH swt untuk bertindak selayaknya insan.
Tidak hadir ke kelas adalah satu sikap yang tidak baik. Saya tidak faham kenapa pelajar tidak hadir ke kelas kerana itu adalah kewajipan seorang pelajar. Sama seperti saya wajib ke kelas untuk mengajar, kerana itulah kewajipan seorang pensyarah. Mari kita lihat situasi ini dan kaitkan dengan otak (akal fikiran). Sekiranya pelajar menggunakan akal fikiran pada tingkat yang semaksimum mungkin adakah mungkin mereka akan ponteng kelas? Cuba fikirkan. Bukan sikap tidak hadir ke kelas sahaja, tetapi termasuklah sikap-sikap negatif yang lain seperti tidak fokus dalam kelas, datang lewat, menggunakan telefon bimbit, tidak membuat tugasan yang diberikan, gagal mengikuti arahan yang diberikan dan sebagainya. Sikap-sikap negatif ini boleh dibuang dengan menggunakan akal fikiran yang sihat dan matang.
Semasa saya di sekolah menengah, Cikgu Matematik tingkatan lima saya bernama Puan Wong. Setiap hari, kelas kami dimaki hamun "buta angka", "buta nombor", "buta kayu" itu sahaja yang saya ingat. Tetapi saya berterima kasih pada Puan Wong berkat beliau maki hamun setiap kali kelas matematik itulah saya dapat A. Pada hari saya ambil keputusan SPM, Puan Wong datang jumpa saya dan ucapkan tahniah, beliau sendiri tidak sangka saya dapat A. Saya cakap pada Puan Wong "Terima kasih Cikgu sebab ajar saya". Pada hari itu saya faham bahawa kalau Puan Wong hanya menjadi cikgu yang neutral sahaja di dalam kelas, kami semua tidak akan berusaha keras untuk berjaya.
Saya sambung belajar di UiTM Dungun dan seterusnya bekerja di UiTM kerana saya sangat sayang UiTM ini. Seingat saya pensyarah-pensyarah saya dahulu juga ada sebahagiannya yang garang, dingin dan tegas terutamanya pensyarah yang agak senior. Tidak kurang juga ada yang lemah lembut, sangat bersabar dan bersikap seperti ibu dan ayah terhadap kami. Tapi itulah manusia, kerana manusia ini unik dan berbeza maka setiap individu ada karektor mereka sendiri. Tetapi saya yakin semua pensyarah hanya menjalankan tugas mereka untuk mendidik anak bangsa dengan ikhlas. Pada masa akan datang, apabila awak berkerja pasti awak akan berjumpa dengan orang-orang yang akan memberikan kata-kata negatif seperti ejekan, cacian dan sebagainya tapi kita kena terima dengan hati terbuka. Dalam masa yang sama, ramai juga orang disekeliling kita yang sentiasa memberi semangat, kata-kata nasihat, pujian dan penghargaan. Subhanallah.
UiTM ini telah banyak berbakti kepada saya dan besarlah harapan saya untuk melihat awak semua berjaya. Sepuluh tahun akan datang, awak semua sudah ada keluarga sendiri, ada pasangan dan anak-anak yang dibanggakan, sudah pakai kereta sendiri walaupun berhutang, sudah ada kerjaya yang hebat, sudah menjejaki Dubai dan Eropah sebagai destinasi percutiaan di hujung tahun dan mungkin juga masih menyewa tapi saya doakan awak cepat-cepat beli rumah.
UiTM ini telah banyak berbakti kepada saya dan besarlah harapan saya untuk melihat awak semua berjaya. Sepuluh tahun akan datang, awak semua sudah ada keluarga sendiri, ada pasangan dan anak-anak yang dibanggakan, sudah pakai kereta sendiri walaupun berhutang, sudah ada kerjaya yang hebat, sudah menjejaki Dubai dan Eropah sebagai destinasi percutiaan di hujung tahun dan mungkin juga masih menyewa tapi saya doakan awak cepat-cepat beli rumah.
Sepuluh tahun itu awak sudah mula lupakan nama rakan-rakan awak, awak sudah tidak menghubungi mereka kerana awak sibuk dengan kerja dan keluarga masing-masing. Awak akan lupakan nama kolej dan nombor rumah yang awak duduki di UiTM, dan sudah tentu awak juga akan lupakan semua nama, subjek, dan segalanya tentang UiTM. Sepuluh tahun tersebut saya sudah berumur 50 tahun dan saya masih di sini (tapi harap-harap sudah Prof Madya). Sekiranya awak melalui jalan-jalan di Raub nanti, singgahlah di UiTM dan kenalkan diri. Saya suka hendak berjumpa awak lagi.
Terima kasih di atas komen-komen yang diberikan dalam soal-selidik yang lepas. Saya baca setiap komen tersebut. Walaupun ada yang pahit tetapi terpaksa saya telan kerana itulah kebenaran dan saya positif terhadapnya. Saya akan berusaha untuk menambahbaik kualiti saya sebagai pensyarah dan seterusnya menyumbang kepada agama dan negara. Doakan saya berjaya dalam pengajian PhD saya dan terima kasih kerana membaca karangan ini. Ohhh... saya rasa dah lama tak guna gambar otak sejak kuliah berakhir. Gian pula rasanya, okay nah.
Saya pilih gambar yang saintifik sikit lah... |
p/s Mohon jangan viralkan karangan ini, orang luar cepat menghukum kerana mereka tidak faham kontek.