Nov 30, 2015

Cerita PhD: Pukul Berapa Nak Bangun Pagi?

Semalam saya tidak berjaya menulis 1000 patah perkataan. Entah mengapa semalam dirasakan begitu sukar sekali langsung tiada idea apa yang hendak ditulis. Mungkin juga terlalu penat setelah 2 hari berturut-turut megharungi kelas di hujung minggu. Pada hari Ahad kami mengikut kelas Dr Tih dan banyak yang kami pelajari tentang research design dan hari ini saya rasa menyesal pula kerana gagal merakam pelajaran semalam. Sehingga hari ini sudah tentulah pelajaran tersebut telah tinggal beberapa kerat sahaja dalam kepala ini. Rasa menyesal itu membuatkan saya teringat kepada idea 5.00 am Club yang dikongsikan oleh Dr Vijay. Idea Kelab 5.00 pagi ini dimulai oleh Robin Sharma (boleh langgani saluran Robin Sharma di Youtube) yang mengajak/memotivasikan kita semua supaya bangun seawal jam 5.00 pagi. Robin Sharma mencadangkan kita bangun awal dan memanfaatkan jam 5.00 pagi hingga 6.00 pagi sebaik mungkin dengan membahagikan 60 minit itu kepada 3 bahagian. Sekiranya jika kita ingin berjaya 60 minit itu dicadangkan kepada 20/20/20 minit. Cadangan adalah seperti berikut;

20 minit: kita peruntukkan untuk senaman dan latihan fizikal
20 minit: kita mengemaskini matlamat atau jadual harian; semak to-do-list
20 minit: kita luangkan masa untuk pembelajaran 





Di Malaysia, kelab 4.00 pagi yang menyenaraikan 10 perkara yang kita boleh lakukan untuk menjadikan kita seorang yang lebih efektif. Saya tidak pasti meletakkan rujukan di sini siapa yang mengasaskannya (kemungkinan besar Azhar Mokhtar atau Roslan Ab Hamid – seperti carian saya di Google Image). Berbeza dengan idea kelab 5.00 pagi, kelab 4.00 pagi dirangka selari dengan gaya hidup muslim. Mandi seawal pukul 4.00 pagi adalah idea yang paling menarik sekali kerana saya seringkali juga terbangun pagi tetapi biasanya ke kembali ke katil selepas ke tandas. Saya merasakan inilah solusi kepada saya supaya tidak kembali tidur. Aktiviti nombor sepuluh juga hebat dengan menganjurkan kepada kita supaya bersedekah seawal pagi dan ini bermakna kita perlu bersedekah setiap hari.

10 perkara yang boleh dibuat setelah bangun 4.00 pagi (Sumber: Google Image)0


Selepas melihat idea ini dan sedar kebanyakkan orang yang berjaya kesemuanya bangun awal. Di saat kebanyakkan orang masih tidur, orang berjaya bangun awal untuk merangka kejayaan dalam hidup mereka. Saya rasakan saya perlu cuba idea ini. Mungkin untuk bangun seawal 4.00 pagi adalah terlalu awal, tetapi boleh disesuaikan kepada 4.30 pagi. Namun, cabaran utama saya adalah untuk mandi pada jam 4.30 itu sedikit mengugat motivasi saya untuk melakukan perubahan ini. Perubahan ini perlu dikekalkan selama 66 hari bagi memastikan ia terpahat kemas dalam otak dan seterusnya memprogramkan seluruh tubuh.  Tapi sebelum saya boleh bangun jam 4.30 pagi saya perlu masuk tidur sebelum jam 11.00 malam. Sesungguhnya, tidur awal juga satu cabaran. Biasa saya masuk tidur, saya belum boleh terus terlelap kerana mengambil masa kurang-kurang setengah jam untuk memujuk mata supaya tidur. Ditambah sekarang saya mahu menulis blog tidak kurang dari 1000 patah perkataan, maka saya perlu memulakan penulisan ini seawal petang supaya tidak berlarutan sehingga 11.00 pagi.

Esok, Insyallah saya berjanji kepada diri sendiri untuk menyertai kelab 4.30 pagi. Ya Allah bantulah saya untuk melakukan perubahan ini. Amin. Insyallah.


Versi lain, cerita sama (Sumber: Google Image)


Selanjutnya saya mahu menyambung isi pelajaran dari syarahan Prof Ara yang tertangguh artikel sebelum ini. Pertama, tajuk syarahan mengenai pernyataan masalah yang disampaikan oleh Prof dalam keadaan yang mudah sekali. Dimulakan dengan menunjukkan beberapa contoh pernyataan masalah Prof Ara membacakan bagaimana artikel-artikel tersebut menulis bahagian ini. Tujuannya supaya kami dapat belajar dan mendapat idea apa yang diperlukan semasa menulis pernyataan masalah kami kelak. Perkara yang perlu dimasukkan dimulakan dengan (1) latarbelakang atau fenomena semasa dalam kajian kita, (2) masalah, kekurangan atau limitasi dalam kajian-kajian sebelum ini, (3) solusi yang ingin diutarakan untuk menampung atau menyelesaikan isu sebelum ini. Apabila saya melihat contoh-contoh tersebut, saya dapati ada keseragaman dalam bentuk tulisan dalam pernyataan masalah contohnya; recently, therefore, however, thus etc. Beberapa perkataan penghubung juga digunakan untuk menunjukkan kesinambungan penulisan bahagian ini.



Pendahuluan yan menjelaskan pernyataan masalah
Rujukan:
Harms, P. D. (2011). Adult attachment styles in the workplace. Human Resource Management Review, 21(4), 285–296. http://doi.org/10.1016/j.hrmr.2010.10.006



Prof. Ara mengatakan lompang kajian bukanlah sesuatu yang sukar dan tidak semestinya benar-benar masalah. Lompang kajian boleh dimaksudkan sebagai limitasi pada kajian lepas, pembolehubah yang belum digunakan sebelum ini, metodologi yang belum pernah digunakan. Lompang itu boleh jadi kekurangan atau missing dalam kajian yang lepas. Asalkan diolah dalam keadaan yang menunjukkan signifikan kepada kajian yang kita cadangkan dan menyumbang kepada pembangunan ilmu pengetahuan. Dan sumbangan kajian kita kepada pembangunan ilmu tersebut itulah membezakan tahap kajian di peringkat sarjana ataupun kedoktoran. Prof. Ara beberapakali mengingatkan betapa berat tanggungjawab yang dipikul oleh seseorang yang bergelar doctor falsafah dan sudah tentulah kesarjanaannya terselah melalui hasil kajian selama 3 tahun tersebut.


Seterusnya Prof. Ara membincangkan tajuk analisa statistik. Hanya 2 ujian sahaja yang dibincangkan pada hari tersebut tetapi penerangan yang diberikan itu sangat bermakna dalam saya memahami analisa ringkas dan paling penting dalam ujian regresi. Ujian pertama adalah T-test dan kedua Anova. Ooo… sekarang baru saya faham dalam ujian regresi inilah 2 perkara yang digunakan. Ujian t adalah ujian yang menguji perbezaan antara dua kumpulan, manakala ANOVA pula adalah ujian untuk membezakan lebih dari 2 kumpulan. Ya saya faham akan hal ini tetapi aplikasinya dalam ujian regresi tidak saya sedari selama ini. Dalam ujian regresi ia menggunakan kedua-dua test ini. Justeru, Prof. memperkenalkan hipotesis bagi kedua-dua ujian ini terlebih ini yang biasanya saya tidak pernah terfikirkan kepentingan hipotesis. Dalam regresi ukurannya adalah F-test yang sama fungsinya dengan t-test dalam membezakan kumpulan-kumpulan. Oooohh... dulu saya pun tidak tahu apa itu F-Test, panjang sikit 'O' nya.







Cerita PhD: Pukul Berapa Nak Bangun Pagi?

Semalam saya tidak berjaya menulis 1000 patah perkataan. Entah mengapa semalam dirasakan begitu sukar sekali langsung tiada idea apa yang hendak ditulis. Mungkin juga terlalu penat setelah 2 hari berturut-turut megharungi kelas di hujung minggu. Pada hari Ahad kami mengikut kelas Dr Tih dan banyak yang kami pelajari tentang research design dan hari ini saya rasa menyesal pula kerana gagal merakam pelajaran semalam. Sehingga hari ini sudah tentulah pelajaran tersebut telah tinggal beberapa kerat sahaja dalam kepala ini. Rasa menyesal itu membuatkan saya teringat kepada idea 5.00 am Club yang dikongsikan oleh Dr Vijay. Idea Kelab 5.00 pagi ini dimulai oleh Robin Sharma (boleh langgani saluran Robin Sharma di Youtube) yang mengajak/memotivasikan kita semua supaya bangun seawal jam 5.00 pagi. Robin Sharma mencadangkan kita bangun awal dan memanfaatkan jam 5.00 pagi hingga 6.00 pagi sebaik mungkin dengan membahagikan 60 minit itu kepada 3 bahagian. Sekiranya jika kita ingin berjaya 60 minit itu dicadangkan kepada 20/20/20 minit. Cadangan adalah seperti berikut;

20 minit: kita peruntukkan untuk senaman dan latihan fizikal
20 minit: kita mengemaskini matlamat atau jadual harian; semak to-do-list
20 minit: kita luangkan masa untuk pembelajaran 





Di Malaysia, kelab 4.00 pagi yang menyenaraikan 10 perkara yang kita boleh lakukan untuk menjadikan kita seorang yang lebih efektif. Saya tidak pasti meletakkan rujukan di sini siapa yang mengasaskannya (kemungkinan besar Azhar Mokhtar atau Roslan Ab Hamid – seperti carian saya di Google Image). Berbeza dengan idea kelab 5.00 pagi, kelab 4.00 pagi dirangka selari dengan gaya hidup muslim. Mandi seawal pukul 4.00 pagi adalah idea yang paling menarik sekali kerana saya seringkali juga terbangun pagi tetapi biasanya ke kembali ke katil selepas ke tandas. Saya merasakan inilah solusi kepada saya supaya tidak kembali tidur. Aktiviti nombor sepuluh juga hebat dengan menganjurkan kepada kita supaya bersedekah seawal pagi dan ini bermakna kita perlu bersedekah setiap hari.

10 perkara yang boleh dibuat setelah bangun 4.00 pagi (Sumber: Google Image)0


Selepas melihat idea ini dan sedar kebanyakkan orang yang berjaya kesemuanya bangun awal. Di saat kebanyakkan orang masih tidur, orang berjaya bangun awal untuk merangka kejayaan dalam hidup mereka. Saya rasakan saya perlu cuba idea ini. Mungkin untuk bangun seawal 4.00 pagi adalah terlalu awal, tetapi boleh disesuaikan kepada 4.30 pagi. Namun, cabaran utama saya adalah untuk mandi pada jam 4.30 itu sedikit mengugat motivasi saya untuk melakukan perubahan ini. Perubahan ini perlu dikekalkan selama 66 hari bagi memastikan ia terpahat kemas dalam otak dan seterusnya memprogramkan seluruh tubuh.  Tapi sebelum saya boleh bangun jam 4.30 pagi saya perlu masuk tidur sebelum jam 11.00 malam. Sesungguhnya, tidur awal juga satu cabaran. Biasa saya masuk tidur, saya belum boleh terus terlelap kerana mengambil masa kurang-kurang setengah jam untuk memujuk mata supaya tidur. Ditambah sekarang saya mahu menulis blog tidak kurang dari 1000 patah perkataan, maka saya perlu memulakan penulisan ini seawal petang supaya tidak berlarutan sehingga 11.00 pagi.

Esok, Insyallah saya berjanji kepada diri sendiri untuk menyertai kelab 4.30 pagi. Ya Allah bantulah saya untuk melakukan perubahan ini. Amin. Insyallah.


Versi lain, cerita sama (Sumber: Google Image)


Selanjutnya saya mahu menyambung isi pelajaran dari syarahan Prof Ara yang tertangguh artikel sebelum ini. Pertama, tajuk syarahan mengenai pernyataan masalah yang disampaikan oleh Prof dalam keadaan yang mudah sekali. Dimulakan dengan menunjukkan beberapa contoh pernyataan masalah Prof Ara membacakan bagaimana artikel-artikel tersebut menulis bahagian ini. Tujuannya supaya kami dapat belajar dan mendapat idea apa yang diperlukan semasa menulis pernyataan masalah kami kelak. Perkara yang perlu dimasukkan dimulakan dengan (1) latarbelakang atau fenomena semasa dalam kajian kita, (2) masalah, kekurangan atau limitasi dalam kajian-kajian sebelum ini, (3) solusi yang ingin diutarakan untuk menampung atau menyelesaikan isu sebelum ini. Apabila saya melihat contoh-contoh tersebut, saya dapati ada keseragaman dalam bentuk tulisan dalam pernyataan masalah contohnya; recently, therefore, however, thus etc. Beberapa perkataan penghubung juga digunakan untuk menunjukkan kesinambungan penulisan bahagian ini.



Pendahuluan yan menjelaskan pernyataan masalah
Rujukan:
Harms, P. D. (2011). Adult attachment styles in the workplace. Human Resource Management Review, 21(4), 285–296. http://doi.org/10.1016/j.hrmr.2010.10.006



Prof. Ara mengatakan lompang kajian bukanlah sesuatu yang sukar dan tidak semestinya benar-benar masalah. Lompang kajian boleh dimaksudkan sebagai limitasi pada kajian lepas, pembolehubah yang belum digunakan sebelum ini, metodologi yang belum pernah digunakan. Lompang itu boleh jadi kekurangan atau missing dalam kajian yang lepas. Asalkan diolah dalam keadaan yang menunjukkan signifikan kepada kajian yang kita cadangkan dan menyumbang kepada pembangunan ilmu pengetahuan. Dan sumbangan kajian kita kepada pembangunan ilmu tersebut itulah membezakan tahap kajian di peringkat sarjana ataupun kedoktoran. Prof. Ara beberapakali mengingatkan betapa berat tanggungjawab yang dipikul oleh seseorang yang bergelar doctor falsafah dan sudah tentulah kesarjanaannya terselah melalui hasil kajian selama 3 tahun tersebut.


Seterusnya Prof. Ara membincangkan tajuk analisa statistik. Hanya 2 ujian sahaja yang dibincangkan pada hari tersebut tetapi penerangan yang diberikan itu sangat bermakna dalam saya memahami analisa ringkas dan paling penting dalam ujian regresi. Ujian pertama adalah T-test dan kedua Anova. Ooo… sekarang baru saya faham dalam ujian regresi inilah 2 perkara yang digunakan. Ujian t adalah ujian yang menguji perbezaan antara dua kumpulan, manakala ANOVA pula adalah ujian untuk membezakan lebih dari 2 kumpulan. Ya saya faham akan hal ini tetapi aplikasinya dalam ujian regresi tidak saya sedari selama ini. Dalam ujian regresi ia menggunakan kedua-dua test ini. Justeru, Prof. memperkenalkan hipotesis bagi kedua-dua ujian ini terlebih ini yang biasanya saya tidak pernah terfikirkan kepentingan hipotesis. Dalam regresi ukurannya adalah F-test yang sama fungsinya dengan t-test dalam membezakan kumpulan-kumpulan. Oooohh... dulu saya pun tidak tahu apa itu F-Test, panjang sikit 'O' nya.