Nov 28, 2015

Kelas kuantitatif bersama Prof. Ara

Dari dulu lagi saya memang suka cara Prof Ara mengajar. Prof Ara begitu bersemangat mengajar kami semua dengan intonasi suara yang pelbagai menekankan perkara-perkara penting. Kelas kuantitatif hari ini begitu padat sekali dengan maklumat yang cuba disampaikan oleh Prof Araf dalam ayat yang paling mudah difahami. Prof Ara memulakan kelas hari ini dengan menjelaskan tentang perbezaan populasi dan sampel. Pertama sekali beliau menerangkan mengapa kita hanya menguji sampel sahaja dan bukannya populasi. Sampel dikaji kerana kajian secara bancian (cencus) yang melibatkan kesemua populasi adalah sangat mahal dan adalah mustahil untuk dijalankan kerana melibatkan masa yang sangat panjang. Justeru, hanya sampel dikaji dengan menggunakan metodologi secara sistematik untuk menjelaskan populasi kajian. Kebolehan sampel menerangkan populasi dipanggil sebagai generalization, atau boleh juga dikenali sebagai mirror image, random, probability.

Prof. Ara seterusnya memperkenalkan kami kepada simbol yang perlu diketahui dalam membezakan sampel dan populasi. Populasi menggunakan tulisan Greek manakala, sampel menggunakan tulisan Roman. Sebelum itu, Prof. Ara ada menguji pengetahuan kami tentang simbol-simbol ini dengan bertanyakan soalan tapi akhirnya Prof. sendiri memberi jawapan. Terima kasih Prof. Mungkin masing-masing belum panas (sebab kelas baru sahaja di pagi Sabtu), atau semua memang tidak tahu apa-apa tentang simbol ini.


Populasi
Sampel
mean
µ
X bar (tak jumpa simbol)
Standard deviation
δ
S
Slope (coefficient)
β
B


Hipotesis
Mengapa perlu hipotesis dalam kajian kita? Seperti biasa saya memang duduk di barisan hadapan dan sebagai pelajar yang baik saya akan menjaga konteks mata saya dengan pensyarah (tengok jenis pensyarah juga, kalau pensyarah garang memang saya tidak pandang). Pentingnya konteks mata kerana ia menunjukkan minat kepada penyampai, kerana saya tahu bagaimana rasanya bila tiada orang mendengar kita memberi syarahan. Prof. Ara tanya maka, saya pun jawab. Hipotesis adalah “an assumption to describe the relationship” Okey jawapan bunyi macam pandai. Tapi, profesor lebih pandai (setiap kali Prof tanya soalan saya kena fikir betul-betul apa yang Prof ingin tanya, kerana kadang-kadang sering saya salah faham). “betullah - an assumption, tapi assumption about what?... an assumption about…, an assumption about…. ???” Prof memerlukan jawapan yang lebih tepat. Puas sudah meneka-neka jawapan yang betul, sampai sendiri jadi tidak yakin. ADUH! “an assumption about population” jelas Prof. Ara mematikan kepeningan saya. Ooooo…. Oleh kerana kita cuma kaji sampel maka hipotesis adalah andaian terhadap populasi. Ya, begitulah gaya dan tahap seorang profesor. 

Mengapa kajian perlu dijalankan bagi bidang-bidang seperti pengurusan, kewangan dan pemasaran? Satu persoalan mudah dilontarkan oleh Prof. Ara untuk membolehkan kami berfikir tentang hal ini. Kajian di dalam bidang ini biasanya dilakukan untuk membuat keputusan. Kerana keputusan yang betul adalah sangat diperlukan bagi menjimatkan kos syarikat maka pengumpulan data dan maklumat yang tepat adalah sangat penting. Begitulah pentingnya memilih sampel yang betul. Keputusan yang betul dan sahih juga boleh didapati sekiranya kesalahan dapat dikurangkan. Antara caranya ialah menambahkan jumlah saiz sampel. Prof. Ara mengakui sememangnya akan ada kesalahan dalam model yang dicadangkan oleh penyelidik yang mengenalpasti faktor-faktor (x) yang mempengaruhi perkara utama kajian (y). Kerana itu, ada error yang diambil kira dan diletakkan diakhir sekali dalam model matematik yang dicadangkan oleh penyelidik.

Y = b0 + b1 x1 + b2 x2 + b3 x3 +… bk xk + ϵ

Type I dan Type II Error

Masuk bab error pula. Ada 2 jenis error; type I dan type II. Contoh Prof. Ara menarik sekali. Diberi situasi seorang penjenayah yang menunggu keputusan mahkamah digambarkan dalam bentuk hipotesis.

Sebagai contoh:
Null hypothesis: guilty – hang to death
Alternate hypothesis: not guilty – set him free

Type I error ialah apabila; (definisi) reject the null hypothesis when it is true. Keadaan kesalahan (error) yang dilakukan oleh pembuat keputusan yang melepaskan penjenayah itu bebas walaupun dia sebenarnya memang seorang pembunuh.

Type II error ialah apabila; (definisi) fail to reject the false null hypothesis. Manakala, Type II error lebih teruk lagi kesalahannya, apabila kita telah menggantung orang yang sebenarnya tidak bersalah.
Bila baca-baca-baca semula hipotesis di atas dan fikir-fikir-fikir, rasa macam salah pun ada. Tapi apakah saya yang sebenar tidak faham untuk membezakan type 1 dan type 2 error ini. Tapi saya malas hendak menyerabutkan keadaan maka, saya membuat keputusan bahawa type 2 error adalah error yang lebih tinggi tahapnya dari type 1 error.

Beza Theoretical Framework denga Conceptual Framework
Ini adalah konsep yang biasanya pelajar keliru, apa itu theoretical framework dan apa pula conceptual framework? Kebanyakkan masa saya fikir kedua-duanya sama sahaja, tapi saya tahu ianya berbeza. Prof. Ara menerangkan dengan mudah sekali tapi biasanya Prof. Ara akan menanyakan dulu soalan dan meminta pelajar menjadi. Tapi bijaknya cara Prof. Ara mengajar kami apabila soalan-soalan yang ditanyakan itu akhirnya akan membawa kita kepada perkara yang ingin beliau sampaikan. “Are you following me or not?” itulah ayat yang paling kerap keluar dari mulut beliau yang membuatkan saya sentiasa peka dan benar-benar mengikuti syarahannya. Memang kita tidak boleh tertidur atau Stersesar walau sekejap pun, nanti kita akan tidak boleh faham.

Theoretical framework adalah kerangka yang dibina atau dibangunkan oleh guru atau sarjana dalam bidang terbabit. Ia biasanya telah dibuktikan betul setelah sekian lamanya dan ada diantara pengasasnya telahpun meninggal dunia. Manakala, kerangka konseptual pula adalah kerangka yang dibangunkan atau dicadangkan oleh pengkaji seperti saya yang ingin menyelidik hubungan antara pembolehubah-pembolehubah. Seringkali Prof. Ara menekankan supaya kita memilih topik yang kita minati supaya ia membantu kita membuat penyelidikan yang berkesan. Ibarat kita bersemadi bersama tajuk itu, kerana semua orang faham yang kita sedang membuat PhD. Tiga perkara penting yang perlu ada dalam kerangka konseptual; (1) model / diagram, (2) penerangan kepada pembolehubah / konstrk dan (3) hipotesis dengan anak panah yang menunjukkan arah. Pesan Prof. Ara juga bagi peringkat PhD, kerangka konseptual ini mencapai tahap sebagai PhD, kerana matlamatnya adalah untuk menyumbang kepada perkembangan ilmu. Walaupun, Prof. Ara hanya menunjukkan satu model ringkat di mana SQ (service quality) mempunyai hubungan dengan CS (customer satisfaction), tetapi beliau mampu menerangkan kepada kami pula apa itu, concept, construct dan juga variable. Kemudian pemahaman ini dikembangkan lagi daripada theoretical framework, conceptual framework dan juga operational framework. Beza… memang berbeza mendengar syarahan seorang profesor.


Theoretical framework Theory of Planned Behavior (sumber: Google Image)


Conceptual Framework TPB (sumber: google image)


Ada 2 lagi maklumat yang Prof. Ara kongsikan kepada kelas hari ini iaitu; pernyataan masalah dan analisa statistik yang saya kira perlu ditulis dalam artikel khas. Rasanya ini artikel yang mengambil masa paling lama untuk disiapkan kerana begitu banyak yang perlu rujuk dan ingati dengan baik. Saya berasa puas hati menulis artikel ini berbanding artikel saya sebelum ini yang sedikit kosong kerana artikel ini membantu saya memproses dan mengingati ilmu yang saya pelajari pada hari ini. Terima kasih Prof. Ara sesungguhnya kebaikan yang Prof. beri kepada kami hanya ALLAH sahajalah yang dapat membalasnya. Prof. Ara mengakhiri kelas dengan menyatakan “I hope you learn something from this session”, saya membalas “A lot… Prof”. Prof senyum tapi sepanjang kuliah hari ini Prof banyak kali terbatuk-batuk, dan bunyi batuknya itu agak kritikal. Hebatnya beliau tetap menerangkan dengan sabar dan kadang-kala meminta kami membaca slide itu. Semoga Prof. segera sembuh. Insyallah.

NOTA:
27 November 2015 (dikemaskini di blog pada 29 November 2015)
1134 patah perkataan


Kelas kuantitatif bersama Prof. Ara

Dari dulu lagi saya memang suka cara Prof Ara mengajar. Prof Ara begitu bersemangat mengajar kami semua dengan intonasi suara yang pelbagai menekankan perkara-perkara penting. Kelas kuantitatif hari ini begitu padat sekali dengan maklumat yang cuba disampaikan oleh Prof Araf dalam ayat yang paling mudah difahami. Prof Ara memulakan kelas hari ini dengan menjelaskan tentang perbezaan populasi dan sampel. Pertama sekali beliau menerangkan mengapa kita hanya menguji sampel sahaja dan bukannya populasi. Sampel dikaji kerana kajian secara bancian (cencus) yang melibatkan kesemua populasi adalah sangat mahal dan adalah mustahil untuk dijalankan kerana melibatkan masa yang sangat panjang. Justeru, hanya sampel dikaji dengan menggunakan metodologi secara sistematik untuk menjelaskan populasi kajian. Kebolehan sampel menerangkan populasi dipanggil sebagai generalization, atau boleh juga dikenali sebagai mirror image, random, probability.

Prof. Ara seterusnya memperkenalkan kami kepada simbol yang perlu diketahui dalam membezakan sampel dan populasi. Populasi menggunakan tulisan Greek manakala, sampel menggunakan tulisan Roman. Sebelum itu, Prof. Ara ada menguji pengetahuan kami tentang simbol-simbol ini dengan bertanyakan soalan tapi akhirnya Prof. sendiri memberi jawapan. Terima kasih Prof. Mungkin masing-masing belum panas (sebab kelas baru sahaja di pagi Sabtu), atau semua memang tidak tahu apa-apa tentang simbol ini.


Populasi
Sampel
mean
µ
X bar (tak jumpa simbol)
Standard deviation
δ
S
Slope (coefficient)
β
B


Hipotesis
Mengapa perlu hipotesis dalam kajian kita? Seperti biasa saya memang duduk di barisan hadapan dan sebagai pelajar yang baik saya akan menjaga konteks mata saya dengan pensyarah (tengok jenis pensyarah juga, kalau pensyarah garang memang saya tidak pandang). Pentingnya konteks mata kerana ia menunjukkan minat kepada penyampai, kerana saya tahu bagaimana rasanya bila tiada orang mendengar kita memberi syarahan. Prof. Ara tanya maka, saya pun jawab. Hipotesis adalah “an assumption to describe the relationship” Okey jawapan bunyi macam pandai. Tapi, profesor lebih pandai (setiap kali Prof tanya soalan saya kena fikir betul-betul apa yang Prof ingin tanya, kerana kadang-kadang sering saya salah faham). “betullah - an assumption, tapi assumption about what?... an assumption about…, an assumption about…. ???” Prof memerlukan jawapan yang lebih tepat. Puas sudah meneka-neka jawapan yang betul, sampai sendiri jadi tidak yakin. ADUH! “an assumption about population” jelas Prof. Ara mematikan kepeningan saya. Ooooo…. Oleh kerana kita cuma kaji sampel maka hipotesis adalah andaian terhadap populasi. Ya, begitulah gaya dan tahap seorang profesor. 

Mengapa kajian perlu dijalankan bagi bidang-bidang seperti pengurusan, kewangan dan pemasaran? Satu persoalan mudah dilontarkan oleh Prof. Ara untuk membolehkan kami berfikir tentang hal ini. Kajian di dalam bidang ini biasanya dilakukan untuk membuat keputusan. Kerana keputusan yang betul adalah sangat diperlukan bagi menjimatkan kos syarikat maka pengumpulan data dan maklumat yang tepat adalah sangat penting. Begitulah pentingnya memilih sampel yang betul. Keputusan yang betul dan sahih juga boleh didapati sekiranya kesalahan dapat dikurangkan. Antara caranya ialah menambahkan jumlah saiz sampel. Prof. Ara mengakui sememangnya akan ada kesalahan dalam model yang dicadangkan oleh penyelidik yang mengenalpasti faktor-faktor (x) yang mempengaruhi perkara utama kajian (y). Kerana itu, ada error yang diambil kira dan diletakkan diakhir sekali dalam model matematik yang dicadangkan oleh penyelidik.

Y = b0 + b1 x1 + b2 x2 + b3 x3 +… bk xk + ϵ

Type I dan Type II Error

Masuk bab error pula. Ada 2 jenis error; type I dan type II. Contoh Prof. Ara menarik sekali. Diberi situasi seorang penjenayah yang menunggu keputusan mahkamah digambarkan dalam bentuk hipotesis.

Sebagai contoh:
Null hypothesis: guilty – hang to death
Alternate hypothesis: not guilty – set him free

Type I error ialah apabila; (definisi) reject the null hypothesis when it is true. Keadaan kesalahan (error) yang dilakukan oleh pembuat keputusan yang melepaskan penjenayah itu bebas walaupun dia sebenarnya memang seorang pembunuh.

Type II error ialah apabila; (definisi) fail to reject the false null hypothesis. Manakala, Type II error lebih teruk lagi kesalahannya, apabila kita telah menggantung orang yang sebenarnya tidak bersalah.
Bila baca-baca-baca semula hipotesis di atas dan fikir-fikir-fikir, rasa macam salah pun ada. Tapi apakah saya yang sebenar tidak faham untuk membezakan type 1 dan type 2 error ini. Tapi saya malas hendak menyerabutkan keadaan maka, saya membuat keputusan bahawa type 2 error adalah error yang lebih tinggi tahapnya dari type 1 error.

Beza Theoretical Framework denga Conceptual Framework
Ini adalah konsep yang biasanya pelajar keliru, apa itu theoretical framework dan apa pula conceptual framework? Kebanyakkan masa saya fikir kedua-duanya sama sahaja, tapi saya tahu ianya berbeza. Prof. Ara menerangkan dengan mudah sekali tapi biasanya Prof. Ara akan menanyakan dulu soalan dan meminta pelajar menjadi. Tapi bijaknya cara Prof. Ara mengajar kami apabila soalan-soalan yang ditanyakan itu akhirnya akan membawa kita kepada perkara yang ingin beliau sampaikan. “Are you following me or not?” itulah ayat yang paling kerap keluar dari mulut beliau yang membuatkan saya sentiasa peka dan benar-benar mengikuti syarahannya. Memang kita tidak boleh tertidur atau Stersesar walau sekejap pun, nanti kita akan tidak boleh faham.

Theoretical framework adalah kerangka yang dibina atau dibangunkan oleh guru atau sarjana dalam bidang terbabit. Ia biasanya telah dibuktikan betul setelah sekian lamanya dan ada diantara pengasasnya telahpun meninggal dunia. Manakala, kerangka konseptual pula adalah kerangka yang dibangunkan atau dicadangkan oleh pengkaji seperti saya yang ingin menyelidik hubungan antara pembolehubah-pembolehubah. Seringkali Prof. Ara menekankan supaya kita memilih topik yang kita minati supaya ia membantu kita membuat penyelidikan yang berkesan. Ibarat kita bersemadi bersama tajuk itu, kerana semua orang faham yang kita sedang membuat PhD. Tiga perkara penting yang perlu ada dalam kerangka konseptual; (1) model / diagram, (2) penerangan kepada pembolehubah / konstrk dan (3) hipotesis dengan anak panah yang menunjukkan arah. Pesan Prof. Ara juga bagi peringkat PhD, kerangka konseptual ini mencapai tahap sebagai PhD, kerana matlamatnya adalah untuk menyumbang kepada perkembangan ilmu. Walaupun, Prof. Ara hanya menunjukkan satu model ringkat di mana SQ (service quality) mempunyai hubungan dengan CS (customer satisfaction), tetapi beliau mampu menerangkan kepada kami pula apa itu, concept, construct dan juga variable. Kemudian pemahaman ini dikembangkan lagi daripada theoretical framework, conceptual framework dan juga operational framework. Beza… memang berbeza mendengar syarahan seorang profesor.


Theoretical framework Theory of Planned Behavior (sumber: Google Image)


Conceptual Framework TPB (sumber: google image)


Ada 2 lagi maklumat yang Prof. Ara kongsikan kepada kelas hari ini iaitu; pernyataan masalah dan analisa statistik yang saya kira perlu ditulis dalam artikel khas. Rasanya ini artikel yang mengambil masa paling lama untuk disiapkan kerana begitu banyak yang perlu rujuk dan ingati dengan baik. Saya berasa puas hati menulis artikel ini berbanding artikel saya sebelum ini yang sedikit kosong kerana artikel ini membantu saya memproses dan mengingati ilmu yang saya pelajari pada hari ini. Terima kasih Prof. Ara sesungguhnya kebaikan yang Prof. beri kepada kami hanya ALLAH sahajalah yang dapat membalasnya. Prof. Ara mengakhiri kelas dengan menyatakan “I hope you learn something from this session”, saya membalas “A lot… Prof”. Prof senyum tapi sepanjang kuliah hari ini Prof banyak kali terbatuk-batuk, dan bunyi batuknya itu agak kritikal. Hebatnya beliau tetap menerangkan dengan sabar dan kadang-kala meminta kami membaca slide itu. Semoga Prof. segera sembuh. Insyallah.

NOTA:
27 November 2015 (dikemaskini di blog pada 29 November 2015)
1134 patah perkataan