Nov 25, 2015

Menulis 1000 patah perkataan sehari


Hari ini saya mengikuti bengkel PhD di USIM bersama fasilitator Dr Vijay Kumar Mallan dari Otago University. Dr Vijay memperkenalkan beberapa konsep dan idea untuk menjadi pelajar PhD yang lebih efektif. Antaranya bagaimana mengasah bakat kita untuk menulis. Saranan Dr Vijay setiap pelajar mesti menulis sekurang-kurangnya 1000 patah perkataan sehari. Jadi artikel yang saya tulis ini adalah untuk menyahut saranan Dr Vijay.  


Dr Vijay Kumar Mallan (sumber; Google Image)

Bagi menjayakan misi ini saya sudah tetapkan sasaran untuk mengemaskini blog ini setiap hari dengan menulis tentang apa-apa yang berkaitan dengan kerja-kerja PhD saya. Saya sempat bertanya kepada Dr Vijay, apa yang saya boleh tulis di peringkat awal pengajian PhD saya? Dan jawab Dr Vijay, tulislah apa-apa sahaja yang berkaitan dengan apa yang kita fikirkan pada hari tersebut, atau mungkin juga rumusan artikel yang dibaca pada hari tersebut. Jadi cabaran saya sekarang adalah untuk istiqomah menulis dan menaip di komputer ini setiap hari. Justeru, saya perlu memberi tugasan kepada diri sendiri.

Tugasan kepada diri sendiri untuk menulis setiap hari membenarkan otak saya berfikir tentang beberapa perkara. Pertama, saya mesti memikirkan apa tajuk yang perlu saya tulis kerana saya perlu pastikan topik saya tidak terlalu umum. Kedua, saya perlu memikirkan masa yang sesuai untuk saya menulis, saya tidak mahu menulis pada waktu produktif yang sepatutnya luangkan untuk membaca artikel. Ketiga, saya mesti memikirkan isi kandungan artikel saya dan susunannya supaya ianya menjadi artikel yang berstruktur.

Semasa saya sedang menulis artikel, saya sedang menjalankan proses berfikir. Saya berfikir apa yang perlu saya tulis dan kesinambungannya. Walaupun beberapa kali sesuatu ayat dimulakan dan dipadam kerana saya merasakan ianya tidak sesuai. Tetapi setiap kali satu perkatan berjaya ditaip di skrin saya merasa seronok dan teruja melihat bagaimana tulisan saya berkembang (sambil mata memandang ke arah “word count” dan sehingga perkataan INI saya baru menulis 297 patah berkataan. Oohhhh.. saya ada 700 ratus perkataan lagi untuk di tulis.
Sekarang, saya kena teruskan menulis dan saya tidak boleh berhenti di sini. Saya perlu capai 1000 dalam artikel pertama saya.

Memandangkan ini adalah tugasan pertama saya, maka saya memberikan sedikit kelonggaran kepada diri sendiri untuk menulis dalam Bahasa Melayu. Dengan cara ini ia memberikan saya sedikit kelonggaran kepada diri sendiri untuk bermula dengan mudah. Tetapi saya telah tetapkan bahawa dalam tempoh sebulan dari sekarang atau kurang dari itu saya perlu mula menulis dalam Bahasa Inggeris. Saya telah memilih untuk menulis tesis saya dalam Bahasa Inggeris jadi saya perlu mulakan strategi untuk menambahbaik Bahasa Inggeris saya. Salah satu cara yang dikongsikan oleh beberapa senior adalah dengan cara memberi perhatian tentang bagaimana sesuatu ayat ditulis dalam artikel yang saya baca.

Oleh kerana, penulisan artikel akademik dan artikel ringan adalah berbeza maka minat dan cinta kepada membaca artikel akademik terutamanya di jurnal yang berkualiti adalah sangat penting. Dalam tempoh 2 bulan setengah ini saya masih menghadapi masalah untuk fokus kepada pembacaan kepada artikel tersebut. Satu artikel akademik mengambil masa 3 hingga 4 hari untuk dihabiskan. Kadang kala lebih malang lagi saya hanya tinggalkan sahaja artikel tersebut tanpa saya habis membacanya. Saya seringkali rasa kecewa kerana setelah hari petang saya dapati hari itu berlalu tanpa menghasilkan apa-apa. Saya sedar dan faham sekiranya perkara ini berterusan maka peluang saya untuk tamat pengajian dalam tempoh 3 tahun tidak akan tercapai.

Dr Vijay juga ada melontarkan persoalan “why are you doing a Phd?” saya memikir-mikir sendiri dan menjawab mengapa saya mengambil keputusan untuk membuat PhD. Ada banyak jawapan yang boleh saya berikan antaranya, saya inginkan perubahan dalam diri saya. Setelah menghabiskan masa selama 6 tahun mengajar saya mula hilang minat mengajar. Saya mula merasa bosan untuk masuk ke kelas, saya bosan mengulang-ulang silibus walaupun di kelas yang berbeza dan kepada pelajar yang berbeza. Di saat rasa bosan ini datang saya merasa begitu sedih sekali, adakah ini akhirnya hidup saya dengan melakukan kerja yang sama setiap hari. Masuk kelas, memberi syarahan berdasarkan silibus yang sama dan mengulangnya lagi pada semester hadapan.

Saya juga merasa sedih, kerana dulu saya merasakan mengajar adalah sesuatu kerja yang sangat mencabar tetapi kini kenapa saya merasa mengajar langsung tidak mencabar lagi. Dulu saya selalu memberi galakkan kepada pelajar saya yang berminat untuk mengajar, tapi sekarang saya berasa saya telah memberi galakan yang salah. Satu peristiwa lucu sewaktu saya berjalan untuk ke kelas, saya di sapa oleh seorang pensyarah senior “Huda, awak nak pergi mana?” saya menjawab “Saya nak pergi ke kelas” senior bertanya lagi “macam ni je awak pergi ke kelas?” setelah beliau hairan mengapa saya berjalan dengan memegang sebatang marker pen sahaja untuk ke kelas. Saya menerangkan dengan cuba memberi jawapan yang paling selamat sekali “saya ke kelas makmal, semua bahan pengajaran saya di dalam I-learn portal” dan senior membalas lagi, “Huda, awak memang hebatlah”. Saya ketawa walaupun terkejut di tanya sedemikian rupa.

Mendengar soalan itu membuatkan saya berfikir. Dulu saya merasakan mengajar begitu mencabar kerana untuk ke kelas saya akan membuat persediaan, saya akan membaca nota, menyediakan slaid, mencari bahan tambahan kepada kuliah saya dan bermacam-macam lagi hanya kerana saya perlu bersedia sebaik mungkin untuk menyampaikan kuliah dan memberi kefahaman kepada pelajar. Tapi setelah 5 tahun semua ini tidak perlu lagi kerana saya merasa saya sangat-sangat bersedia. Silibus yang sama, format pemarkahan yang sama, cuma pelajar yang berbeza. Lantas, mengajar tidak lagi mencabar saya. Sebaliknya saya merasa letih kerana melakukan rutin yang sama diulang 2 kali setahun (1 tahun ada 2 semester).

Saya pergi berjumpa Dr Wan, ketua jabatan saya dan memberitahu beliau “Dr, saya rasa sangat bosan mengajar?” Dr Wan menjawab “it is your time to do your PhD”. Jawapan Dr Wan menyedarkan saya, oohhh saya boleh pilih untuk membuat sesuatu yang lain selain dari mengajar untuk menghilangkan rasa bosan ini. “Okaylah Dr, saya rasa mungkin inilah masanya saya perlu memikirkan tentang diri saya sendiri”. Saya setuju dengan cadangan Dr Wan, saya perlu lakukan sesuatu yang mencabar diri saya. Maka bermulalah usaha saya untuk meletakkan cita-cita untuk menyambung PhD. Di peringkat awal saya masih “meletakkan” cita-cita kerana saya masih mencari-cari maklumat bagaimana proses untuk menyambung PhD. Saya mula bertanyakan kepada senior-senior yang telah menamatkan pengajian PhD dan mereka yang sedang menyambung PhD. Bertuahnya saya pada masa itu, ada dua orang senior yang baru kembali dari pengajian PhD mereka. Walaupun dikatakan baru tapi, tidaklah baru sangat kerana Dr Ida dan Dr Sharifah sudah hampir setahun kembali ke kampus. Tapi saya sendiri hairan kenapa dulu saya tidak perasan akan kehadiran mereka untuk merangsang minat saya untuk menyambung pelajaran.

Sekarang saya faham, kemahuan untuk menyambung PhD haruslah datang dari dalam diri kita sendiri, orang lain mungkin boleh cadangkan kepada kita untuk sambung belajar. Tetapi saat saya mengambil keputusan untuk membuat PhD adalah kerana tolakkan dari dalam iaitu “saya nak buat phd kerana SAYA… ”.

Alhamdulillah sehingga ayat ini saya telah melepasi 1000 patah perkataan. Artikel pertama saya mungkin sedikit tidak teratur tapi saya seronok kerana terasa seperti otak ini digunakan sepenuhnya. Saya perlu memerah apa yang ada di dalamnya untuk disampaikan dalam artikel ini. Hari ini, saya dapat 2 perkara, pertama saya pergi ke USIM dan menghadiri bengkel Dr Vijay dan kedua saya berjaya menulis lebih dari 1000 patah perkataan. Walaupun saya tidak membaca satu perenggan pun artikel PhD saya pada hari ini, tapi saya puas hati kerana berjaya mengerahkan otak saya berfikir. Hari esok saya perlu bangun awal dan meletakkan sasaran untuk menghabiskan satu artikel yang saya tertangguh kelmarin.

Dr Vijay ada berkongsi banyak lagi idea, jadi saya akan simpan untuk penulisan esok.


NOTA:
24 November 2015 (dikemaskini di blog pada 25 November 2015)
1224 patah perkataan
Satu jam lebih masa digunakan untuk menulis artikel ini.




Menulis 1000 patah perkataan sehari


Hari ini saya mengikuti bengkel PhD di USIM bersama fasilitator Dr Vijay Kumar Mallan dari Otago University. Dr Vijay memperkenalkan beberapa konsep dan idea untuk menjadi pelajar PhD yang lebih efektif. Antaranya bagaimana mengasah bakat kita untuk menulis. Saranan Dr Vijay setiap pelajar mesti menulis sekurang-kurangnya 1000 patah perkataan sehari. Jadi artikel yang saya tulis ini adalah untuk menyahut saranan Dr Vijay.  


Dr Vijay Kumar Mallan (sumber; Google Image)

Bagi menjayakan misi ini saya sudah tetapkan sasaran untuk mengemaskini blog ini setiap hari dengan menulis tentang apa-apa yang berkaitan dengan kerja-kerja PhD saya. Saya sempat bertanya kepada Dr Vijay, apa yang saya boleh tulis di peringkat awal pengajian PhD saya? Dan jawab Dr Vijay, tulislah apa-apa sahaja yang berkaitan dengan apa yang kita fikirkan pada hari tersebut, atau mungkin juga rumusan artikel yang dibaca pada hari tersebut. Jadi cabaran saya sekarang adalah untuk istiqomah menulis dan menaip di komputer ini setiap hari. Justeru, saya perlu memberi tugasan kepada diri sendiri.

Tugasan kepada diri sendiri untuk menulis setiap hari membenarkan otak saya berfikir tentang beberapa perkara. Pertama, saya mesti memikirkan apa tajuk yang perlu saya tulis kerana saya perlu pastikan topik saya tidak terlalu umum. Kedua, saya perlu memikirkan masa yang sesuai untuk saya menulis, saya tidak mahu menulis pada waktu produktif yang sepatutnya luangkan untuk membaca artikel. Ketiga, saya mesti memikirkan isi kandungan artikel saya dan susunannya supaya ianya menjadi artikel yang berstruktur.

Semasa saya sedang menulis artikel, saya sedang menjalankan proses berfikir. Saya berfikir apa yang perlu saya tulis dan kesinambungannya. Walaupun beberapa kali sesuatu ayat dimulakan dan dipadam kerana saya merasakan ianya tidak sesuai. Tetapi setiap kali satu perkatan berjaya ditaip di skrin saya merasa seronok dan teruja melihat bagaimana tulisan saya berkembang (sambil mata memandang ke arah “word count” dan sehingga perkataan INI saya baru menulis 297 patah berkataan. Oohhhh.. saya ada 700 ratus perkataan lagi untuk di tulis.
Sekarang, saya kena teruskan menulis dan saya tidak boleh berhenti di sini. Saya perlu capai 1000 dalam artikel pertama saya.

Memandangkan ini adalah tugasan pertama saya, maka saya memberikan sedikit kelonggaran kepada diri sendiri untuk menulis dalam Bahasa Melayu. Dengan cara ini ia memberikan saya sedikit kelonggaran kepada diri sendiri untuk bermula dengan mudah. Tetapi saya telah tetapkan bahawa dalam tempoh sebulan dari sekarang atau kurang dari itu saya perlu mula menulis dalam Bahasa Inggeris. Saya telah memilih untuk menulis tesis saya dalam Bahasa Inggeris jadi saya perlu mulakan strategi untuk menambahbaik Bahasa Inggeris saya. Salah satu cara yang dikongsikan oleh beberapa senior adalah dengan cara memberi perhatian tentang bagaimana sesuatu ayat ditulis dalam artikel yang saya baca.

Oleh kerana, penulisan artikel akademik dan artikel ringan adalah berbeza maka minat dan cinta kepada membaca artikel akademik terutamanya di jurnal yang berkualiti adalah sangat penting. Dalam tempoh 2 bulan setengah ini saya masih menghadapi masalah untuk fokus kepada pembacaan kepada artikel tersebut. Satu artikel akademik mengambil masa 3 hingga 4 hari untuk dihabiskan. Kadang kala lebih malang lagi saya hanya tinggalkan sahaja artikel tersebut tanpa saya habis membacanya. Saya seringkali rasa kecewa kerana setelah hari petang saya dapati hari itu berlalu tanpa menghasilkan apa-apa. Saya sedar dan faham sekiranya perkara ini berterusan maka peluang saya untuk tamat pengajian dalam tempoh 3 tahun tidak akan tercapai.

Dr Vijay juga ada melontarkan persoalan “why are you doing a Phd?” saya memikir-mikir sendiri dan menjawab mengapa saya mengambil keputusan untuk membuat PhD. Ada banyak jawapan yang boleh saya berikan antaranya, saya inginkan perubahan dalam diri saya. Setelah menghabiskan masa selama 6 tahun mengajar saya mula hilang minat mengajar. Saya mula merasa bosan untuk masuk ke kelas, saya bosan mengulang-ulang silibus walaupun di kelas yang berbeza dan kepada pelajar yang berbeza. Di saat rasa bosan ini datang saya merasa begitu sedih sekali, adakah ini akhirnya hidup saya dengan melakukan kerja yang sama setiap hari. Masuk kelas, memberi syarahan berdasarkan silibus yang sama dan mengulangnya lagi pada semester hadapan.

Saya juga merasa sedih, kerana dulu saya merasakan mengajar adalah sesuatu kerja yang sangat mencabar tetapi kini kenapa saya merasa mengajar langsung tidak mencabar lagi. Dulu saya selalu memberi galakkan kepada pelajar saya yang berminat untuk mengajar, tapi sekarang saya berasa saya telah memberi galakan yang salah. Satu peristiwa lucu sewaktu saya berjalan untuk ke kelas, saya di sapa oleh seorang pensyarah senior “Huda, awak nak pergi mana?” saya menjawab “Saya nak pergi ke kelas” senior bertanya lagi “macam ni je awak pergi ke kelas?” setelah beliau hairan mengapa saya berjalan dengan memegang sebatang marker pen sahaja untuk ke kelas. Saya menerangkan dengan cuba memberi jawapan yang paling selamat sekali “saya ke kelas makmal, semua bahan pengajaran saya di dalam I-learn portal” dan senior membalas lagi, “Huda, awak memang hebatlah”. Saya ketawa walaupun terkejut di tanya sedemikian rupa.

Mendengar soalan itu membuatkan saya berfikir. Dulu saya merasakan mengajar begitu mencabar kerana untuk ke kelas saya akan membuat persediaan, saya akan membaca nota, menyediakan slaid, mencari bahan tambahan kepada kuliah saya dan bermacam-macam lagi hanya kerana saya perlu bersedia sebaik mungkin untuk menyampaikan kuliah dan memberi kefahaman kepada pelajar. Tapi setelah 5 tahun semua ini tidak perlu lagi kerana saya merasa saya sangat-sangat bersedia. Silibus yang sama, format pemarkahan yang sama, cuma pelajar yang berbeza. Lantas, mengajar tidak lagi mencabar saya. Sebaliknya saya merasa letih kerana melakukan rutin yang sama diulang 2 kali setahun (1 tahun ada 2 semester).

Saya pergi berjumpa Dr Wan, ketua jabatan saya dan memberitahu beliau “Dr, saya rasa sangat bosan mengajar?” Dr Wan menjawab “it is your time to do your PhD”. Jawapan Dr Wan menyedarkan saya, oohhh saya boleh pilih untuk membuat sesuatu yang lain selain dari mengajar untuk menghilangkan rasa bosan ini. “Okaylah Dr, saya rasa mungkin inilah masanya saya perlu memikirkan tentang diri saya sendiri”. Saya setuju dengan cadangan Dr Wan, saya perlu lakukan sesuatu yang mencabar diri saya. Maka bermulalah usaha saya untuk meletakkan cita-cita untuk menyambung PhD. Di peringkat awal saya masih “meletakkan” cita-cita kerana saya masih mencari-cari maklumat bagaimana proses untuk menyambung PhD. Saya mula bertanyakan kepada senior-senior yang telah menamatkan pengajian PhD dan mereka yang sedang menyambung PhD. Bertuahnya saya pada masa itu, ada dua orang senior yang baru kembali dari pengajian PhD mereka. Walaupun dikatakan baru tapi, tidaklah baru sangat kerana Dr Ida dan Dr Sharifah sudah hampir setahun kembali ke kampus. Tapi saya sendiri hairan kenapa dulu saya tidak perasan akan kehadiran mereka untuk merangsang minat saya untuk menyambung pelajaran.

Sekarang saya faham, kemahuan untuk menyambung PhD haruslah datang dari dalam diri kita sendiri, orang lain mungkin boleh cadangkan kepada kita untuk sambung belajar. Tetapi saat saya mengambil keputusan untuk membuat PhD adalah kerana tolakkan dari dalam iaitu “saya nak buat phd kerana SAYA… ”.

Alhamdulillah sehingga ayat ini saya telah melepasi 1000 patah perkataan. Artikel pertama saya mungkin sedikit tidak teratur tapi saya seronok kerana terasa seperti otak ini digunakan sepenuhnya. Saya perlu memerah apa yang ada di dalamnya untuk disampaikan dalam artikel ini. Hari ini, saya dapat 2 perkara, pertama saya pergi ke USIM dan menghadiri bengkel Dr Vijay dan kedua saya berjaya menulis lebih dari 1000 patah perkataan. Walaupun saya tidak membaca satu perenggan pun artikel PhD saya pada hari ini, tapi saya puas hati kerana berjaya mengerahkan otak saya berfikir. Hari esok saya perlu bangun awal dan meletakkan sasaran untuk menghabiskan satu artikel yang saya tertangguh kelmarin.

Dr Vijay ada berkongsi banyak lagi idea, jadi saya akan simpan untuk penulisan esok.


NOTA:
24 November 2015 (dikemaskini di blog pada 25 November 2015)
1224 patah perkataan
Satu jam lebih masa digunakan untuk menulis artikel ini.