Nov 25, 2015

PhD, buat macam pergi kerja.

Alhamdulillah semalam berjaya menulis melebihi 1000 patah perkataan. Justeru, hari ini niat murni diteruskan sambil memikir-mikir apa sebenarnya yang hendak diceritakan. Sebelum tulisan diteruskan saya sudah pilih tajuk berkisar soal “anggaplah PhD macam pergi kerja”. Semalam Dr Vijay dan ramai lagi senior-senior sudah pernah berpesan, untuk kekal konsisten dalam kerja PhD buat macam pergi kerja. Pergi kerja jam 9.00 pagi balik jam 5.00 petang itulah sahaja rahsianya. Oleh kerana UKM tak jauh sangat jadi dalam 8.30 pagi saya dah keluar rumah, ada sikit masa nak pergi tandas atau pergi makan sebelum 9.00 pagi saya mula bekerja.

Masuk sahaja jam 5.00 petang saya sudah mula siap-siap hendak balik. Tapi saya biasanya suka solat Asar dulu di sekolah, jadi dalam jam 5.30 hingga 5.45 petang saya akan bergerak pulang. Bezanya kini, semasa bekerja kita ada kad perakam waktu yang perlu diketip. Tapi sekarang tiada kad dan tiada sesiapa yang akan memerhatikan kita samada kita telah mula bekerja atau belum.

Boleh sahaja saya mengelat, sebagai contoh ambil masa yang lama untuk makan tengahari ataupun rehat pagi. Memang tiada siapa yang akan bertanya, kerja PhD dah sampai mana? Masa bekerja saya terikat dengan jadual kelas. Jadi, saya tidak mahu masuk ke kelas lambat kerana telah mengikat kontrak dengan para pelajar yang saya akan sampai awal ke kelas. ‘Kontrak psikologi’ adalahh konsepnya yang dibincangkan secara meluas dalam literatur kajian gelagat organisasi dan psikologi. Kontrak ini yang terbahagi kepada dua iaitu; kontrak hubungan dan kontrak transaksi. Dalam teori ini ia membincangkan persetujuan antara dua pihak ke atas sesuatu dalam hubungan mereka yang tidak semestinya ditulis. Sebagai contoh, pekerja dan ketua, sesama rakan sekerja dan anak dan ibubapa dn dalam kes saya pelajar dan guru. Ianya kontrak yang difahami oleh kedua-dua pihak secara sedar sesuai dengan namanya kontrak psikologi.

Sekiranya kontrak ini dipecahkan maka ia akan membawa kepada beberapa implikasi kepada pihak-pihak yang terlibat. Akibat ketidakpercayaan mungkin sahaja boleh berlaku penurunan dalam prestasi kerja, boleh jadi terjadilah tingkahlaku yang negatif seperti ponteng kerja, mencuri perkakas pejabat, mencuri masa, dan bermacam-macam lagi. Semua ini telah dibincangkan secara mendalam di dalam kajian-kajian lepas dan dibuktikan kebenarannya. Tetapi, dalam kes saya yang tidak dikawal selia oleh sesiapa, jadi bolehkah teori psikologi ini digunapakai? Saya boleh dianggap menandatangi kontrak psikologi ini dengan majikan saya, penaja saya, ibubapa saya, tuhan saya, dan diri saya sendiri.

Walaupun majikan tiada di depan mata, penaja tiada di depan mata, ibubapa dan keluarga tiada didepan mata apatah lagi ALLAH. Tapi mereka semua wujud, wujud dalam psikologi saya dan saya sedar akan kewujudan mereka adalah sangat signifikan. Kontrak psikologi antara saya dan diri sendiri? Sesuatu yang perlu difikirkan dengan lebih mendalam. Oleh kerana teori ini menekankan perjanjian adalah antara 2 pihak jadi, saya dan diri saya sendiri adalah orang yang sama. Mungkin juga ada teori lain yang lebih sesuai untuk menerangkan situasi ini seperti; konsep komitmen, motivasi kendiri, kepuasan kerja dan lain-lain lagi.

Tetapi kontrak PhD antara saya dengan majikan, penaja, ibubapa, keluarga dan ALLAH rasanya sukar untuk dicurangi oleh mereka, kecuali saya sendiri yang mengingkarinya. Sekiranya saya malas membaca, saya malas mencari bahan, saya malas bangun tidur, saya malas ke sekolah, saya malas berfikir dan bermacam-macam lagi MALAS maka, kesan mencurangi kontrak itu akan berakhir dengan rasa kecewa kepada diri saya sendiri. Kecewa kerana gagal menghabiskan PhD (diandaikan kes paling buruk, saya doa tidak berlaku). Sedikit ianya akan memberi kesan kepada penaja dan majikan. Majikan akan menerima seorang kakitangannya yang belum menamatkan pengajian dan lemau untuk mulakan tugas kerana kerana tertekan. Penaja perlu mengambilkira saya dalam statistik pelajar yang masih meneruskan pengajian PhD, yang mana statistik itu mahu dikurangkan.

Sekarang kontrak saya dengan ALLAH lebih membuatkan saya gusar memikirkannya. Saya yakin Islam pasti ingin umatnya berjaya, dan sejarah telah membuktikan kehebatan orang-orang yang beriman seperti para nabi, para sahabat, dan semua yang benar-benar memahami agama ini. Adakah para nabi dan golongan yang disebutkan di atas merasakan diri mereka sedang mengikat kontrak dengan ALLAH? Saya terfikir akan janji semua roh di saat ditanyakan adakah kita mengaku bahawa ALLAH adalah tuhan yang esa, dan semua roh menjawab kamulah TUHAN kami. Tetapi kenapa kontrak itu seakan mudah sekali dilupakan.

Tetapi rasa iman ini pelik sekali, di saat ALLAH tidak pernah kita lihat secara mata kasar tapi imanlah yang memandu perbuatan kita. Saya tidak mahu bercakap soal yang besar kerana iman saya begitu lemah. Namun, contoh biasa yang saya dengar dari ceramah-ceramah ustaz dan ustazah antaranya kita tidak akan minum air ketika kita sedang berpuasa di saat tiada orang yang memerhati. Dan pastinya banyak lagi contoh iman. Cuma saya rasa kadang-kadang saya lupa bahawa itu adalah iman kerana ia begitu rutin sekali. Di saat saya menulis artikel ini baru saya memikirkan adakah perbuatan saya itu adalah lambang keimanan.

Berbalik kepada tajuk di atas “buat PhD macam pergi kerja”, bolehkah saya mengambilkira kontrak psikologi PhD saya ini sebagai KEIMANAN. Di saat saya menaip perkataan keimanan sebentar tadi dalam huruf besar, meremang bulu roma saya memikirkan soal ini.
.
.
.
.
.
.
.

Saya berfikir sejenak, saya menganggap pengajian PhD ini adalah serius. Seterusnya, otak saya memutuskan PhD ini memang berkait dengan persoalan iman. Kontrak psikologi PhD saya ini bersama pihak-pihak yang terlibat adalah usaha-usaha dan kerja-kerja keimanan. Dalam kontrak ini saya tidaklah bermaksud menyamakan pihak-pihak lain dengan ALLAH, kerana dalam Islam; ALLAH itu ESA. Bekerja adalah tanggungjawab, menghabiskan penggajian PhD juga tanggungjawab. Ya ALLAH berilah saya kekuatan dan kesabaran dalam mengharungi usaha PhD ini. 

Mulai hari ini saya perlu memikirkan kembali dan memikirkan sedalam-dalamnya akan niat saya menyambung PhD. Jika dikenang-kenang semasa bekerja ada sahaja masa-masa yang curi tulang, saya malas, dan pelbagai tingkahlaku yang tidak produktif maka tidak mustahil saya akan mengulangi perbuatan tersebut dalam tempoh penggajian ini. Tetapi saya tidak mahu membuat kerja yang sia-sia itu lagi dan merisikokan PhD ini. Teringat satu ceramah Ustaz Pahrol yang mengingatkan bahawa malas itu adalah sifat mazmumah. Ini bermaksud sekiranya kita malas, kita sebenarnya berdosa. Beliau menambah satu cara itu kita taubat dari sifat malas ini adalah dengan menjadi RAJIN. Bila fikir-fikir balik banyak sangat dosa malas kerana setiap hari saya merasa malas. Takut juga nih… Selepas ini perlu amalkan doa untuk mengelakkan dari sifat malas setiap hari.


Doa yang biasanya di baca dalam zikir Al Mathurat 3 kali pagi dan petang (Sumber: Google Image)


“Buat PhD macam pergi kerja”, satu idea yang disampaikan oleh senior-senior dalam satu ayat yang ringkas. Tapi maksudnya dalam sekali, samada buat PhD dan bekerja perlulah dibuat dengan bersungguh-sungguh. Mengambil pengajaran dari tokoh-tokoh Islam yang hebat dalam kepercayaan mereka kepada ALLAH, hebat dalam melaksanakan kerja-kerja seharian mereka. Mereka mampu menghafal Al-quran dan beribu-ribu Hadith, mereka mahir dalam ilmu mereka masing-masing seperti perubatan, astronomi, matematik, falsafah dan sebagainya. Kehebatan dan bakat mereka sudah tentulah berbekalkan iman mereka kepada ALLAH. Sesungguhnya manusia memang makhluk yang hebat diciptakan ALLAH, Subhanallah. Namun, melihat kepada diri sendiri saya merasa insaf mengapa saya tidak mampu menjadi sehebat itu.


NOTA:
25 November 2015 (dikemaskini pada 26 November 2015)
1121 patah perkataan

Teori dan konsep OB dalam artikel ini diterjemahkan seperti berikut. Tingkahlaku organisasi - Organizational behaviour; kepuasan kerja - Job satisfaction; motivasi kendiri – self motivation; kontrak psikologi - psychological contract; komitmen — commitment.

PhD, buat macam pergi kerja.

Alhamdulillah semalam berjaya menulis melebihi 1000 patah perkataan. Justeru, hari ini niat murni diteruskan sambil memikir-mikir apa sebenarnya yang hendak diceritakan. Sebelum tulisan diteruskan saya sudah pilih tajuk berkisar soal “anggaplah PhD macam pergi kerja”. Semalam Dr Vijay dan ramai lagi senior-senior sudah pernah berpesan, untuk kekal konsisten dalam kerja PhD buat macam pergi kerja. Pergi kerja jam 9.00 pagi balik jam 5.00 petang itulah sahaja rahsianya. Oleh kerana UKM tak jauh sangat jadi dalam 8.30 pagi saya dah keluar rumah, ada sikit masa nak pergi tandas atau pergi makan sebelum 9.00 pagi saya mula bekerja.

Masuk sahaja jam 5.00 petang saya sudah mula siap-siap hendak balik. Tapi saya biasanya suka solat Asar dulu di sekolah, jadi dalam jam 5.30 hingga 5.45 petang saya akan bergerak pulang. Bezanya kini, semasa bekerja kita ada kad perakam waktu yang perlu diketip. Tapi sekarang tiada kad dan tiada sesiapa yang akan memerhatikan kita samada kita telah mula bekerja atau belum.

Boleh sahaja saya mengelat, sebagai contoh ambil masa yang lama untuk makan tengahari ataupun rehat pagi. Memang tiada siapa yang akan bertanya, kerja PhD dah sampai mana? Masa bekerja saya terikat dengan jadual kelas. Jadi, saya tidak mahu masuk ke kelas lambat kerana telah mengikat kontrak dengan para pelajar yang saya akan sampai awal ke kelas. ‘Kontrak psikologi’ adalahh konsepnya yang dibincangkan secara meluas dalam literatur kajian gelagat organisasi dan psikologi. Kontrak ini yang terbahagi kepada dua iaitu; kontrak hubungan dan kontrak transaksi. Dalam teori ini ia membincangkan persetujuan antara dua pihak ke atas sesuatu dalam hubungan mereka yang tidak semestinya ditulis. Sebagai contoh, pekerja dan ketua, sesama rakan sekerja dan anak dan ibubapa dn dalam kes saya pelajar dan guru. Ianya kontrak yang difahami oleh kedua-dua pihak secara sedar sesuai dengan namanya kontrak psikologi.

Sekiranya kontrak ini dipecahkan maka ia akan membawa kepada beberapa implikasi kepada pihak-pihak yang terlibat. Akibat ketidakpercayaan mungkin sahaja boleh berlaku penurunan dalam prestasi kerja, boleh jadi terjadilah tingkahlaku yang negatif seperti ponteng kerja, mencuri perkakas pejabat, mencuri masa, dan bermacam-macam lagi. Semua ini telah dibincangkan secara mendalam di dalam kajian-kajian lepas dan dibuktikan kebenarannya. Tetapi, dalam kes saya yang tidak dikawal selia oleh sesiapa, jadi bolehkah teori psikologi ini digunapakai? Saya boleh dianggap menandatangi kontrak psikologi ini dengan majikan saya, penaja saya, ibubapa saya, tuhan saya, dan diri saya sendiri.

Walaupun majikan tiada di depan mata, penaja tiada di depan mata, ibubapa dan keluarga tiada didepan mata apatah lagi ALLAH. Tapi mereka semua wujud, wujud dalam psikologi saya dan saya sedar akan kewujudan mereka adalah sangat signifikan. Kontrak psikologi antara saya dan diri sendiri? Sesuatu yang perlu difikirkan dengan lebih mendalam. Oleh kerana teori ini menekankan perjanjian adalah antara 2 pihak jadi, saya dan diri saya sendiri adalah orang yang sama. Mungkin juga ada teori lain yang lebih sesuai untuk menerangkan situasi ini seperti; konsep komitmen, motivasi kendiri, kepuasan kerja dan lain-lain lagi.

Tetapi kontrak PhD antara saya dengan majikan, penaja, ibubapa, keluarga dan ALLAH rasanya sukar untuk dicurangi oleh mereka, kecuali saya sendiri yang mengingkarinya. Sekiranya saya malas membaca, saya malas mencari bahan, saya malas bangun tidur, saya malas ke sekolah, saya malas berfikir dan bermacam-macam lagi MALAS maka, kesan mencurangi kontrak itu akan berakhir dengan rasa kecewa kepada diri saya sendiri. Kecewa kerana gagal menghabiskan PhD (diandaikan kes paling buruk, saya doa tidak berlaku). Sedikit ianya akan memberi kesan kepada penaja dan majikan. Majikan akan menerima seorang kakitangannya yang belum menamatkan pengajian dan lemau untuk mulakan tugas kerana kerana tertekan. Penaja perlu mengambilkira saya dalam statistik pelajar yang masih meneruskan pengajian PhD, yang mana statistik itu mahu dikurangkan.

Sekarang kontrak saya dengan ALLAH lebih membuatkan saya gusar memikirkannya. Saya yakin Islam pasti ingin umatnya berjaya, dan sejarah telah membuktikan kehebatan orang-orang yang beriman seperti para nabi, para sahabat, dan semua yang benar-benar memahami agama ini. Adakah para nabi dan golongan yang disebutkan di atas merasakan diri mereka sedang mengikat kontrak dengan ALLAH? Saya terfikir akan janji semua roh di saat ditanyakan adakah kita mengaku bahawa ALLAH adalah tuhan yang esa, dan semua roh menjawab kamulah TUHAN kami. Tetapi kenapa kontrak itu seakan mudah sekali dilupakan.

Tetapi rasa iman ini pelik sekali, di saat ALLAH tidak pernah kita lihat secara mata kasar tapi imanlah yang memandu perbuatan kita. Saya tidak mahu bercakap soal yang besar kerana iman saya begitu lemah. Namun, contoh biasa yang saya dengar dari ceramah-ceramah ustaz dan ustazah antaranya kita tidak akan minum air ketika kita sedang berpuasa di saat tiada orang yang memerhati. Dan pastinya banyak lagi contoh iman. Cuma saya rasa kadang-kadang saya lupa bahawa itu adalah iman kerana ia begitu rutin sekali. Di saat saya menulis artikel ini baru saya memikirkan adakah perbuatan saya itu adalah lambang keimanan.

Berbalik kepada tajuk di atas “buat PhD macam pergi kerja”, bolehkah saya mengambilkira kontrak psikologi PhD saya ini sebagai KEIMANAN. Di saat saya menaip perkataan keimanan sebentar tadi dalam huruf besar, meremang bulu roma saya memikirkan soal ini.
.
.
.
.
.
.
.

Saya berfikir sejenak, saya menganggap pengajian PhD ini adalah serius. Seterusnya, otak saya memutuskan PhD ini memang berkait dengan persoalan iman. Kontrak psikologi PhD saya ini bersama pihak-pihak yang terlibat adalah usaha-usaha dan kerja-kerja keimanan. Dalam kontrak ini saya tidaklah bermaksud menyamakan pihak-pihak lain dengan ALLAH, kerana dalam Islam; ALLAH itu ESA. Bekerja adalah tanggungjawab, menghabiskan penggajian PhD juga tanggungjawab. Ya ALLAH berilah saya kekuatan dan kesabaran dalam mengharungi usaha PhD ini. 

Mulai hari ini saya perlu memikirkan kembali dan memikirkan sedalam-dalamnya akan niat saya menyambung PhD. Jika dikenang-kenang semasa bekerja ada sahaja masa-masa yang curi tulang, saya malas, dan pelbagai tingkahlaku yang tidak produktif maka tidak mustahil saya akan mengulangi perbuatan tersebut dalam tempoh penggajian ini. Tetapi saya tidak mahu membuat kerja yang sia-sia itu lagi dan merisikokan PhD ini. Teringat satu ceramah Ustaz Pahrol yang mengingatkan bahawa malas itu adalah sifat mazmumah. Ini bermaksud sekiranya kita malas, kita sebenarnya berdosa. Beliau menambah satu cara itu kita taubat dari sifat malas ini adalah dengan menjadi RAJIN. Bila fikir-fikir balik banyak sangat dosa malas kerana setiap hari saya merasa malas. Takut juga nih… Selepas ini perlu amalkan doa untuk mengelakkan dari sifat malas setiap hari.


Doa yang biasanya di baca dalam zikir Al Mathurat 3 kali pagi dan petang (Sumber: Google Image)


“Buat PhD macam pergi kerja”, satu idea yang disampaikan oleh senior-senior dalam satu ayat yang ringkas. Tapi maksudnya dalam sekali, samada buat PhD dan bekerja perlulah dibuat dengan bersungguh-sungguh. Mengambil pengajaran dari tokoh-tokoh Islam yang hebat dalam kepercayaan mereka kepada ALLAH, hebat dalam melaksanakan kerja-kerja seharian mereka. Mereka mampu menghafal Al-quran dan beribu-ribu Hadith, mereka mahir dalam ilmu mereka masing-masing seperti perubatan, astronomi, matematik, falsafah dan sebagainya. Kehebatan dan bakat mereka sudah tentulah berbekalkan iman mereka kepada ALLAH. Sesungguhnya manusia memang makhluk yang hebat diciptakan ALLAH, Subhanallah. Namun, melihat kepada diri sendiri saya merasa insaf mengapa saya tidak mampu menjadi sehebat itu.


NOTA:
25 November 2015 (dikemaskini pada 26 November 2015)
1121 patah perkataan

Teori dan konsep OB dalam artikel ini diterjemahkan seperti berikut. Tingkahlaku organisasi - Organizational behaviour; kepuasan kerja - Job satisfaction; motivasi kendiri – self motivation; kontrak psikologi - psychological contract; komitmen — commitment.