Hari ini tiba-tiba saya teringatkan seorang guru saya semasa belajar di UKM iaitu Dr. June Poon. Semasa di peringkat sarjana pertama kali saya diperkenalkan kepada subjek Organizational Behavior (OB) atau Gelagat Organisasi, dan Dr. adalah guru OB saya. Semasa menghadiri kelas-kelas Dr. June barulah saya sedari bahawa OB sangat menarik, kerana gaya pengajaran Dr. yang tidak membosankan.
Dr. menyuruh pelajar membaca sendiri buku teks, Dr. hanya memberi penerangan ringkas di awal kelas dalam tempoh 15 ke 30 minit pertama. Pada masa itu kaedah ini boleh dijalankan kerana pelajar MBA sudah dewasa dan dianggap matang serta bertanggung-jawab dalam proses pembelajaran masing-masing.
Selepas itu Dr. akan memberikan kami pelbagai aktiviti yang menarik yang berkaitan dengan teori dan konsep OB yang berkenaan. Antara aktiviti yang dijalankan adalah seperti kajian kes, pembentangan, permainan, tayangan video dan role play. Sejujurnya semasa saya mengajar OB bagi pelajar diploma dan ijazah saya telah banyak menggunakan idea dan pendekatan yang sama dengan Dr. June guna dahulu. Sekarang saya merasakan mengajar OB adalah sangat menarik.
Pada satu ketika, semasa membincangkan topik PEMBELAJARAN (learning), Dr. June memberikan kami satu inventori soal selidik berkaitan dengan gaya pembelajaran seseorang yang diasaskan oleh David A. Kolb. Menurut Kolb ada empat tahap pembelajaran melalui pengalaman iaitu, concrete experience, reflective observation, abstract concetualization dan active experimentation. Saya telah menjawab inventori itu dan hasilnya saya dikategorikan sebagai assimilator. Orang yang mempunyai gaya pembelajaran jenis assimilator ini menggabungkan reflective observation dan abstract concetualization. Saya dikatakan kurang memfokuskan kepada orang sekeliling tetapi sebaliknya lebih berminat kepada idea dan konsep yang abstrak.
Hari ini saya telah membawa inventori yang sama ke dalam kelas untuk dikongsikan kepada pelajar-pelajar OM2213A. Sambil-sambil menunggu mereka menjawab saya tergerak untuk menjawabnya sekali lagi. Saya ingin menguji adalah cara pembelajaran saya telah berubah semasa bergelar pelajar dan setelah bekerja. Hasilnya memeranjatkan kerana gaya pembelajaran saya masih sama. Seterusnya saya dan pelajar melihat carta kerjaya yang berpadanan dengan gaya pembelajaran seseorang dan tanpa disangka saya telah memilih kerjaya yang tepat iaitu sebagai GURU. Saya tidak pernah menyangka bahawa setelah menjawab inventori ini 4 tahun lalu tetapi hasilnya tetap sama, mungkin juga secara kebetulan saya berkerja di lapangan pendidikan.
Namun inventori ini juga memberi saya maklumat tentang apa yang perlu saya perbaiki dan diberi perhatian serius.
strengths: planning, creating models, defining problems, developing theories,
too much: castles in the air, no practical application
not enough: unable to learn from mistakes, no sound basis of work, no systematic approach
Dan untuk membina praktis kemahiran pembelajaran ini, saya perlu; organize information, build conceptual models, test theories and ideas, design eksperimen, analyze quantitative data.
Hari ini saya rasa sangat berbaloi untuk mengenali diri sendiri semula. Dr. June, TERIMA KASIH.
Feb 8, 2011
Terkenang Semasa Dahulu
Hari ini tiba-tiba saya teringatkan seorang guru saya semasa belajar di UKM iaitu Dr. June Poon. Semasa di peringkat sarjana pertama kali saya diperkenalkan kepada subjek Organizational Behavior (OB) atau Gelagat Organisasi, dan Dr. adalah guru OB saya. Semasa menghadiri kelas-kelas Dr. June barulah saya sedari bahawa OB sangat menarik, kerana gaya pengajaran Dr. yang tidak membosankan.
Dr. menyuruh pelajar membaca sendiri buku teks, Dr. hanya memberi penerangan ringkas di awal kelas dalam tempoh 15 ke 30 minit pertama. Pada masa itu kaedah ini boleh dijalankan kerana pelajar MBA sudah dewasa dan dianggap matang serta bertanggung-jawab dalam proses pembelajaran masing-masing.
Selepas itu Dr. akan memberikan kami pelbagai aktiviti yang menarik yang berkaitan dengan teori dan konsep OB yang berkenaan. Antara aktiviti yang dijalankan adalah seperti kajian kes, pembentangan, permainan, tayangan video dan role play. Sejujurnya semasa saya mengajar OB bagi pelajar diploma dan ijazah saya telah banyak menggunakan idea dan pendekatan yang sama dengan Dr. June guna dahulu. Sekarang saya merasakan mengajar OB adalah sangat menarik.
Pada satu ketika, semasa membincangkan topik PEMBELAJARAN (learning), Dr. June memberikan kami satu inventori soal selidik berkaitan dengan gaya pembelajaran seseorang yang diasaskan oleh David A. Kolb. Menurut Kolb ada empat tahap pembelajaran melalui pengalaman iaitu, concrete experience, reflective observation, abstract concetualization dan active experimentation. Saya telah menjawab inventori itu dan hasilnya saya dikategorikan sebagai assimilator. Orang yang mempunyai gaya pembelajaran jenis assimilator ini menggabungkan reflective observation dan abstract concetualization. Saya dikatakan kurang memfokuskan kepada orang sekeliling tetapi sebaliknya lebih berminat kepada idea dan konsep yang abstrak.
Hari ini saya telah membawa inventori yang sama ke dalam kelas untuk dikongsikan kepada pelajar-pelajar OM2213A. Sambil-sambil menunggu mereka menjawab saya tergerak untuk menjawabnya sekali lagi. Saya ingin menguji adalah cara pembelajaran saya telah berubah semasa bergelar pelajar dan setelah bekerja. Hasilnya memeranjatkan kerana gaya pembelajaran saya masih sama. Seterusnya saya dan pelajar melihat carta kerjaya yang berpadanan dengan gaya pembelajaran seseorang dan tanpa disangka saya telah memilih kerjaya yang tepat iaitu sebagai GURU. Saya tidak pernah menyangka bahawa setelah menjawab inventori ini 4 tahun lalu tetapi hasilnya tetap sama, mungkin juga secara kebetulan saya berkerja di lapangan pendidikan.
Namun inventori ini juga memberi saya maklumat tentang apa yang perlu saya perbaiki dan diberi perhatian serius.
strengths: planning, creating models, defining problems, developing theories,
too much: castles in the air, no practical application
not enough: unable to learn from mistakes, no sound basis of work, no systematic approach
Dan untuk membina praktis kemahiran pembelajaran ini, saya perlu; organize information, build conceptual models, test theories and ideas, design eksperimen, analyze quantitative data.
Hari ini saya rasa sangat berbaloi untuk mengenali diri sendiri semula. Dr. June, TERIMA KASIH.
Dr. menyuruh pelajar membaca sendiri buku teks, Dr. hanya memberi penerangan ringkas di awal kelas dalam tempoh 15 ke 30 minit pertama. Pada masa itu kaedah ini boleh dijalankan kerana pelajar MBA sudah dewasa dan dianggap matang serta bertanggung-jawab dalam proses pembelajaran masing-masing.
Selepas itu Dr. akan memberikan kami pelbagai aktiviti yang menarik yang berkaitan dengan teori dan konsep OB yang berkenaan. Antara aktiviti yang dijalankan adalah seperti kajian kes, pembentangan, permainan, tayangan video dan role play. Sejujurnya semasa saya mengajar OB bagi pelajar diploma dan ijazah saya telah banyak menggunakan idea dan pendekatan yang sama dengan Dr. June guna dahulu. Sekarang saya merasakan mengajar OB adalah sangat menarik.
Pada satu ketika, semasa membincangkan topik PEMBELAJARAN (learning), Dr. June memberikan kami satu inventori soal selidik berkaitan dengan gaya pembelajaran seseorang yang diasaskan oleh David A. Kolb. Menurut Kolb ada empat tahap pembelajaran melalui pengalaman iaitu, concrete experience, reflective observation, abstract concetualization dan active experimentation. Saya telah menjawab inventori itu dan hasilnya saya dikategorikan sebagai assimilator. Orang yang mempunyai gaya pembelajaran jenis assimilator ini menggabungkan reflective observation dan abstract concetualization. Saya dikatakan kurang memfokuskan kepada orang sekeliling tetapi sebaliknya lebih berminat kepada idea dan konsep yang abstrak.
Hari ini saya telah membawa inventori yang sama ke dalam kelas untuk dikongsikan kepada pelajar-pelajar OM2213A. Sambil-sambil menunggu mereka menjawab saya tergerak untuk menjawabnya sekali lagi. Saya ingin menguji adalah cara pembelajaran saya telah berubah semasa bergelar pelajar dan setelah bekerja. Hasilnya memeranjatkan kerana gaya pembelajaran saya masih sama. Seterusnya saya dan pelajar melihat carta kerjaya yang berpadanan dengan gaya pembelajaran seseorang dan tanpa disangka saya telah memilih kerjaya yang tepat iaitu sebagai GURU. Saya tidak pernah menyangka bahawa setelah menjawab inventori ini 4 tahun lalu tetapi hasilnya tetap sama, mungkin juga secara kebetulan saya berkerja di lapangan pendidikan.
Namun inventori ini juga memberi saya maklumat tentang apa yang perlu saya perbaiki dan diberi perhatian serius.
strengths: planning, creating models, defining problems, developing theories,
too much: castles in the air, no practical application
not enough: unable to learn from mistakes, no sound basis of work, no systematic approach
Dan untuk membina praktis kemahiran pembelajaran ini, saya perlu; organize information, build conceptual models, test theories and ideas, design eksperimen, analyze quantitative data.
Hari ini saya rasa sangat berbaloi untuk mengenali diri sendiri semula. Dr. June, TERIMA KASIH.