Mar 4, 2016

Cerita PhD: Pertemuan Berkumpulan

Hari ini berpeluang berjumpa penyelia secara berkumpulan. Semua anak buah Dr Rasidah dipertemukan dalam satu perjumpaan untuk menceritakan kemajuan masing-masing.

Dah nazak sangat agaknya kami ni.. maka Dr panggil kami untuk berkongsi perkembangan masing-masing.

Ini kali pertama pertemuan diadakan. Kak Oswah turut serta. Semuanya ada 4 orang budak baru belajar.

Ali - Thriving 
Azlan - Workplace bullying
Huda - Knowledge hiding
Oswah - Work life balance

Dengan topik yang berbeza-beza maka setiap tunjukkan hasil yang telah dibuat dalam masa 3 minggu. Ali dan Azlan adalah senior; maka kemajuan mereka sudah jauh. Lompang kajian telah dikenalpasti tapi masih dalam proses memastikan hubungan antara pembolehubah boleh di sokong dengan literatur. 

Saya pula masih terkedek-kedek lagi mencari pemboleh ubah yag sesuai. Dulu lagi Dr nasihat supaya membaca tentang konsep knowledge sharing dan fahamkan. Tetapi oleh kerana saya degil maka, saya tidak ambil nasihat itu. Saya fikir dengan cara try and error saya dapat mengaitkan antara pemboleh ubah yang saya rasa sesuai untuk menerangkan fenomena menyembunyikan ilmu (knowledge)**.

Selepas sebulan rasanya tanpa apa-apa penemuan menarik, sekarang saya terpaksa juga buat perkara yang Dr katakan dulu. Mula dengan membaca konsep knowledge sharing. PENGAJARAN: jangan degil.

Ali dan Azlan menceritakan dahulu kemajuan mereka. Ali sudah tulis pernyataan masalah. Azlan membentangkan meta analysis. Fuhhhh senarai panjang dari tahun yang berkurun. Membayangkan kepada saya banyak lagi kerja yang perlu disiapkan untuk memahami konsep knowlegde sharing. Perlu lebih memecut selepas ini.

Saya membentangkan bacaan saya mengenai knowledge sharing dari perspektif penerima dan juga kuasa (power). Sebelum membentang saya terlebih dahulu minta maaf sekiranya idea-idea dan rumusan yang saya buat melalui pembacaan ini adalah salah.Tapi penyelia tetap positif dan ini sikap yang saya perlu pelajari dari Dr Rasidah yang sentiasa sabar dalam kemajuan saya. Seringkali saya yang tidak sabar-sabar. Ada ketikanya pemahaman saya salah, tapi Dr Rasidah tetap mengatakan 'good'. Ayat Dr berbunyi "Anyway, it is good for you to highlight this idea. Now we know it is wrong".

Emmm.... 

Satu lagi ayat kegemaran Dr "Its okay Huda, do not compare yourself with Ali and Azlan, one day you will reach at their stage". Itu ayat yang paling selalu digunakan untuk memujuk saya supaya jangan gelabah. Kenapa Dr? jelas sangat agaknya stress di air muka saya. 

Tapi hari ini banyak sekali input yang kami dapat. Dr memberi komen kepada pernyataan masalah yang ditulis oleh Ali dan kami semua sibuk mencatat nasihat Dr.

Tesis ini dibaca oleh beberapa orang sahaja; diri sendiri, penyelia, penyelia bersama dan pemeriksa. Mungkin juga 2, 3 orang junior yang akan membacanya sebagai rujukan. Oleh sebab itu Dr menasihatkan setiap ayat ditulis dengan jelas. Jelaskan di dalam ayat tersebut tentang apa yang sebenarnya hendak kita sampaikan. Kerana ayat yang ditulis itu kadang-kala tidak menggambarkan apa yang kita fikirkan.

Azlan, di suruh menulis pernyataan masalah untuk pertemuan akan datang. Ali akan memperbaiki pernyataan masalahnya. Saya, Dr minta terus membaca mengenai power dan juga mungkin larikan sedikit kepada organizational politic. 

Tepat jam 12.00 tengahari Dr perlu mengambil anaknya dari sekolah. Jadi tamatlah pertemuan kami hari ini. Kita akan berjumpa lagi 3 minggu dari sekarang. Insyallah.


** Berat betul rasanya menggunakan perkataan ilmu untuk menterjemahkan knowledge walaupun penggunaan terma knowledge adalah sangat biasa dalam literatur berbahasa Inggeris. Tetapi dalam suasana Malaysia dan Islam, perkataan "ilmu" dianggap lebih besar dan begitu signifikan. ATAU tanggapan saya sahaja. 

Cerita PhD: Pertemuan Berkumpulan

Hari ini berpeluang berjumpa penyelia secara berkumpulan. Semua anak buah Dr Rasidah dipertemukan dalam satu perjumpaan untuk menceritakan kemajuan masing-masing.

Dah nazak sangat agaknya kami ni.. maka Dr panggil kami untuk berkongsi perkembangan masing-masing.

Ini kali pertama pertemuan diadakan. Kak Oswah turut serta. Semuanya ada 4 orang budak baru belajar.

Ali - Thriving 
Azlan - Workplace bullying
Huda - Knowledge hiding
Oswah - Work life balance

Dengan topik yang berbeza-beza maka setiap tunjukkan hasil yang telah dibuat dalam masa 3 minggu. Ali dan Azlan adalah senior; maka kemajuan mereka sudah jauh. Lompang kajian telah dikenalpasti tapi masih dalam proses memastikan hubungan antara pembolehubah boleh di sokong dengan literatur. 

Saya pula masih terkedek-kedek lagi mencari pemboleh ubah yag sesuai. Dulu lagi Dr nasihat supaya membaca tentang konsep knowledge sharing dan fahamkan. Tetapi oleh kerana saya degil maka, saya tidak ambil nasihat itu. Saya fikir dengan cara try and error saya dapat mengaitkan antara pemboleh ubah yang saya rasa sesuai untuk menerangkan fenomena menyembunyikan ilmu (knowledge)**.

Selepas sebulan rasanya tanpa apa-apa penemuan menarik, sekarang saya terpaksa juga buat perkara yang Dr katakan dulu. Mula dengan membaca konsep knowledge sharing. PENGAJARAN: jangan degil.

Ali dan Azlan menceritakan dahulu kemajuan mereka. Ali sudah tulis pernyataan masalah. Azlan membentangkan meta analysis. Fuhhhh senarai panjang dari tahun yang berkurun. Membayangkan kepada saya banyak lagi kerja yang perlu disiapkan untuk memahami konsep knowlegde sharing. Perlu lebih memecut selepas ini.

Saya membentangkan bacaan saya mengenai knowledge sharing dari perspektif penerima dan juga kuasa (power). Sebelum membentang saya terlebih dahulu minta maaf sekiranya idea-idea dan rumusan yang saya buat melalui pembacaan ini adalah salah.Tapi penyelia tetap positif dan ini sikap yang saya perlu pelajari dari Dr Rasidah yang sentiasa sabar dalam kemajuan saya. Seringkali saya yang tidak sabar-sabar. Ada ketikanya pemahaman saya salah, tapi Dr Rasidah tetap mengatakan 'good'. Ayat Dr berbunyi "Anyway, it is good for you to highlight this idea. Now we know it is wrong".

Emmm.... 

Satu lagi ayat kegemaran Dr "Its okay Huda, do not compare yourself with Ali and Azlan, one day you will reach at their stage". Itu ayat yang paling selalu digunakan untuk memujuk saya supaya jangan gelabah. Kenapa Dr? jelas sangat agaknya stress di air muka saya. 

Tapi hari ini banyak sekali input yang kami dapat. Dr memberi komen kepada pernyataan masalah yang ditulis oleh Ali dan kami semua sibuk mencatat nasihat Dr.

Tesis ini dibaca oleh beberapa orang sahaja; diri sendiri, penyelia, penyelia bersama dan pemeriksa. Mungkin juga 2, 3 orang junior yang akan membacanya sebagai rujukan. Oleh sebab itu Dr menasihatkan setiap ayat ditulis dengan jelas. Jelaskan di dalam ayat tersebut tentang apa yang sebenarnya hendak kita sampaikan. Kerana ayat yang ditulis itu kadang-kala tidak menggambarkan apa yang kita fikirkan.

Azlan, di suruh menulis pernyataan masalah untuk pertemuan akan datang. Ali akan memperbaiki pernyataan masalahnya. Saya, Dr minta terus membaca mengenai power dan juga mungkin larikan sedikit kepada organizational politic. 

Tepat jam 12.00 tengahari Dr perlu mengambil anaknya dari sekolah. Jadi tamatlah pertemuan kami hari ini. Kita akan berjumpa lagi 3 minggu dari sekarang. Insyallah.


** Berat betul rasanya menggunakan perkataan ilmu untuk menterjemahkan knowledge walaupun penggunaan terma knowledge adalah sangat biasa dalam literatur berbahasa Inggeris. Tetapi dalam suasana Malaysia dan Islam, perkataan "ilmu" dianggap lebih besar dan begitu signifikan. ATAU tanggapan saya sahaja.