Dulu-dulu masa zaman ijazah lagi saya memang malu nak kutip data melalui soal selidik. Malu sangatlah rasanya nak minta orang yang tidak dikenali menjawab. Sampailah sekarang ni memang ada lagi perasaan tu. Kadang-kadang saya jer yang fikir bukan-bukan, takut kalau responden tak suka topik ni, malu kalau responden menolak nak jawab, takut kalau responden komen/kritik soal selidik saya dan macam-macam lagi.
Cara nak kurangkan sikit rasa malu, saya cuba soal selidik atas talian. Terbaru untuk projek Dr Nik yang bertajuk "Green Beauty Product" yang nak lebih dari 300 data pun saya dan Zue cuba atas talian juga.
Kebaikkan menggunakan soal selidik atas talian selain daripada mengurangkan perasaan malu .
1. Senang diurus
Google forms dah sediakan templat yang sangat cantik dan profesional. Semua jenis soalan samada skala, pilihan lebih dari satu dan open ended question boleh diurus oleh Google forms dengan mudahnya. Bagi yang tak pernah guna, Google forms juga senang digunakan. Tak peninglah nak format, insert table, break page dan lain-lain lagi kalau buat di MS Word.
Macam-macam templet ada tapi kita design ikut objektif kita lah, soal selidik akademi. |
2. Data sudah sedia di key in dan selamat tersimpan
Data tersimpan dalam Google Excel. Boleh terus import ke SPSS. Senang kan...
Soal selidik Green Beauty Product, tengok total response 154 tapi sebenarnya ada 149 sahaja valid data. |
|
3. Insyallah tiada missing value
Di Google form ada setting "required question" dan biasanya saya akan ticked kat situ. Fungsi ini menyebabkan responden tidak boleh submit atau pergi ke page baru selagi tidak menjawab atau tertinggal soalan tersebut. Maka dalam data di Excel semuanya cantik terjawab.
4. Jimat kos
Borang atas talian akan jimatkan duit pengkaji. Tapi bakal mengundang kos kepada responden, kerana mereka perlu belanja sikit mobile data sebab nak jawab. Kalau buat self administered (face to face) ada kos fotostate dan cenderahati.
5. Capaian responden lebih besar
Oleh kerana borang soal selidik tersedia secara atas talian (online) maka kita boleh kongsikan pautan (link) ke form (soal selidik) di mana-mana sahaja. Boleh share di Facebook (wall sendiri, FB groups jangan lupa Doctorate Support Group), WhatsApps, blog, Google+ dan emel. Saya biasanya suruh pula kawan-kawan saya share dengan group WhatsApps diorang. Pastu suruh lagi mutual friend share pautan itu. Ramailah yang dapat link tersebut, ia dah jadi viral (kononnya lahh).
Tag/notify/rayu kawan-kawan, jiran, mak sedara, students dan paksa diorang jawab. |
6. Boleh design bersama
Boleh design bersama rakan penyelidik dengan syarat dia ada google account. Invite mereka untuk view dan edit. Kiranya macam online colloborate lah, kalau nak minta kawan kita semak dan tambah apa-apa senang sangat (taklah kawan tuh pandai komen jer..). Buat terus pembetulan di Google form secara atas talian. Kiranya tiada alasan untuk tidak terlibat sama dalam pembikinan soal selidik. Hihi...
7. Jawapan/response pantas
Data kita boleh dikumpul sepanjang masa selagi kita boleh tekan "end". Data di Excel akan merekodkan jam/pukul (timeline) responden tersebut menjawab. Bila responden tekan butang submit sahaja, data terus direkodkan. Oleh itu kita boleh monitor berapa data yang terkumpul sekarang, dan berapa lagi tak cukup.
Bila dah tahu data belum mencukupi maka pandai-pandailah kita tag/notify/rayu dan share link tersebut kepada bakal responden. Ini sesuai kita buat untuk kajian consumer behavior lah. Kalau OB/HR mungkin susah nak apply tips ini.
8. Ruang berkreativiti
Google forms membenarkan pengguna pilih warna, jenis tulisan dan masukkan gambar. Gambar ni penting kalau buat kajian yang memerlukan responden menilai gambar tersebut seperti logo, ruang bilik di hotel, label pada pembungkusan dan lain-lain. Jadi gambar yang kita sertakan itu sudah tentu siap berwarna maka bertambah minat dan semangat responden nak menjawab.
Gambar membantu responden faham |
9. Keselesaan untuk responden
Untuk responden pula tiada alasan borang soal selidik hilang, tercicir atau terlupa letak kat mana. Responden boleh jawab pada jam 3.35 pagi atau mana-mana waktu yang selesa termasuk Sabtu dan Ahad. Mereka juga tidak perlukan pen untuk menjawab cuma tekan-tekan dan swipe sahaja.
10. Kempen hijau
Pada orang yang mempunyai kesedaran yang tinggi terhadap alam sekitar, soal selidik atas talian ini adalah salah satu cara untuk menunjukkan sokongan anda. Tiada kertas digunakan, mesin fotostate tidak perlu dihidupkan, toner pun tidak digunakan untuk mencetak.
Saya sudah rasa lega dan berseronok kerana Dr Nik hanya meminta 200. Jadi pada tanggapan saya hanya sedikit lagi usaha yang diperlukan untuk cukupkan 200 (sekarang dah ada 149 sehingga tarikh 2 Jun 2016). Tapi baru-baru ini Dr Nik beritahu beliau mahukan data untuk projek ini melebihi 300. Jadi saya dan Zue terpaksalah menukar strategi dengan turut mengumpulkan data menggunakan borang soal selidik juga. Tidak mampu lagi melayan perasaan malu apabila keadaan semakin mendesak.
Penggunaan borang atas talian ini sebenarnya sangat mencabar kerana jumlah respon yang kita perolehi adalah sangat rendah. Ada sesetengah responden memang tidak gemarkan soalan atas talian, ada juga yang terlupa nak jawab walaupun mereka mengatakan mereka akan menjawab. Tidak kisahlah, sebab setiap orang ada kegemaran sendiri.
Tapi apa yang saya hendak beritahu di sini, mohon jawan survey "Green Beauty Product". Saya masih perlukan banyak data, BANYAK.. BANYAK...
ALHAMDULILLAH KAMI SUDAH DAPAT 166 MAKLUMBALAS DARI SOAL SELIDIK ATAS TALIAN INI. SOAL SELIDIK INI DITUTUP DENGAN RASMINYA PADA 20 JUN 2016. TERIMA KASIH PADA SEMUA YANG TERLIBAT DALAM KAJIAN INI.
Tutorial Google forms kawan-kawan boleh MUAT TURUN sekarang. Yang ini disediakan Universiti of Alaska Anchorage, boleh baca di SINI.
Saya pernah buat juga tutorial boleh BACA sekarang. Nota saya boleh muat turun di SINI.
Terima kasih semua.