Seperti biasa pada hari Jumaat
saya akan dapati sekolah akan sedikit lengang. Mungkin tiada kelas dijadualkan
pada Jumaat, atau mungkin juga ramai memilih untuk belajar di rumah sahaja.
Keadaan yang lengang ini turut disedari oleh Tati seorang jurutera pembersihan
di sekolah saya. Tati seorang yang murah senyuman dan pemurah seringkali
menegur saya, membuatkan saya berani menanyakan namanya. Jika saya kenal
namanya maka lebih senang dan mesra untuk berbual bila bersua lagi. Hanya kami
berdua di Surau melelapkan mata, tapi pendingin hawa yang terlalu sejuk
membuatkan kami bangun sahaja setelah kira-kira 15 minit. Selalu saya
mendengar, jika bilik itu dihuni oleh sedikit orang maka sejuknya akan lebih
terasa. Tapi sekiranya pendingin hawa ditetapkan pada suhu yang sama tetapi
dipenuhi oleh ramai manusia, kita akan merasa panas. Maka dapat saya membuat
kesimpulan suhu bilik turut dipengaruhi oleh jumlah penghuninya.
Andaian ini mungkin benar,
mungkin juga salah. Justeru, kita perlu membuktikan melalui penyelidikan untuk
membenarkan hipotesis tersebut. Berbalik kepada bilangan pelajar yang sedikit
pada hari Jumaat, saya memerhatikan situasi ini dan membuat beberapa andaian.
Untuk mendapatkan kebenaran dalam menjelaskan situasi ini saya perlu buat
sedikit penyelidikan seperti mencari maklumat berkenaan jadual pada hari
Jumaat. Atau mungkin saya boleh bertanya kepada kawan-kawan di sekolah, apa
yang mereka buat pada hari Jumaat? Begitulah serba ringkas bagaimana
penyelidikan dibuat, kedengaran senang dan mudah tapi prosesnya panjang. Tapi
saya tetap optimis bahawa penyelidikan adalah mudah kerana ianya berstruktur
dan bersistem. Maka sebagai penyelidik amatur kita boleh menjalankan kajian
mengikut aturan yang digariskan dalam metodologi kajian. Tetapi beza antara
penyelidik amatur dan berpengalaman mungkin berdasarkan sumbangan mereka kepada
ilmu yang dibangunkan. Seingat saya kajian saya pada peringkat ijazah sarjana
muda hanya mengulang kajian lepas dan diukur dalam konteks Malaysia.
Sehingga minggu terakhir di bulan
ketiga PhD usaha saya untuk merangka model kajian masih diteruskan. Masa
berjalan dengan laju, tekanan juga semakin terasa. Banyak sudah konsep-konsep
gelagat organisasi diulangkaji tetapi untuk mendapatkan pembolehubah yang
signifikan dan boleh dikaitkan dengan konsep perkongsian maklumat/ilmu memang memakan
masa yang panjang untuk memahamkannya. Sekarang saya masih membaca mengenai
Attachment Theory atau saya terjemahkan sebagai Teori Kebergantungan. Saya cuba
mencari terjemahan terbaik kepada perkataan ini dengan menggunakan Google
Translate yang akhirnya memberikan saya cadangan sebagai teori lampiran. Teori
Lampiran?? Bunyinya agak pelik. Saya memutuskan untuk menggunakan Teori
Kebergantungan yang lebih sedap bunyinya sepanjang artikel ini.
Memandangkan pemahaman saya kepada
teori ini masih cetek tetapi tujuan artikel ini ditulis adalah untuk merumuskan
pemahaman saya kepada teori ini. Saya yakin sekiranya banyak lagi pembacaan di
buat, pemahaman akan menjadi lebih baik. Tapi saya pilih untuk tidak menunggu
sehingga saya benar-benar faham, saya hanya mahu mencabar otak saya memproses
maklumat yang telah saya terima sejak minggu lepas lagi. Artikel ini juga
sekurang-kurangnya mengukur kemampuan saya menulis tajuk ini yang memerlukan
pemahaman secara lebih akademik. Satu faktor kesukaran dalam menghabiskan
artikel ini adalah kenkangan Bahasa. Oleh kerana kesemua artikel yang dibaca
dalam Bahasa Inggeris maka terma-terma yang digunakan lebih sesuai dalam Bahasa
yang asal. Apabila ingin di tulis dalam Bahasa Melayu saya terpaksa
mencari-cari perkataan yang sesuai dan akhirnya membuatkan saya terasa seperti
saya gagal memahami artikel yang di baca.
Teori ini menerangkan bahawa
setiap individu mempunyai orientasi kebergantungan yang berbeza. Teori ini diasaskan
oleh Bowlby (1982) menerangkan bagaimana anak-anak haiwan yang bergantung
kepada golongan dewasa dan ibubapa untuk meneruskan hidup dan membina hubungan
dalam konteks sosialnya. Selepas itu, teori ini dikembangkan kepada hubungan
anak dan ibubapa dan hubungan romantik yang banyak dibincangkan dalam bidang
psikologi. Tetapi sejak akhir-akhir ini teori ini juga telah diperkenalkan ke
dalam gelagat organisasi dalam menerangkan hubungan antara rakan sekerja dan
hubungan pekerja dan penyelianya.
Menurut teori ini, setiap ini individu
memerlukan hubungan dalam keadaan yang berbeza-beza. Ada yang sangat bergantung
kepada orang lain manakala ada yang tidak ingin mempunyai hubungan yang rapat
dengan orang lain. 2 golongan ini dikenali sebagai insecure attached style
iaitu (1) avoidant – mengelakkan kebergantungan, (2) anxiety – sangat-sangat
bergantung. Sebaliknya, bagi individu yang rendah dalam kedua-dua gaya ini
dikenali sebagai securely attached style. Bagi individu yang anxiety
menunjukkan sifat-sifat yang sangat bergantung kepada orang lain dan mempunyai
persepsi negatif kepada diri sendiri. Persepsi negatif ini membuatkan mereka
sangat memerlukan penerimaan dan pengesahan dari orang lain dan takut tidak
diterima oleh orang lain. Manakala, bagi individu yang avoidant pula mereka mempunyai
persepsi negatif kepada orang lain. Individu yang avoidant tidak mempercayai
orang lain, dan cuba mengelakkan hubungan yang rapat dengan orang lain.
Setelah berjumpa Dr Rasidah dan
memberitahu beliau bahawa saya mahu menggunakan teori ini beliau saya diam
sahaja sepanjang saya menerangkan kepadanya. Memang pada waktu itu saya tidak
lagi membaca dengan banyak justeru beberapa persoalan yang diutarakan oleh Dr
Rasidah gagal saya jawab dengan baik. Inilah sebabnya kenapa saya
berpeluh-peluh dan merasa panas selepas berjumpa beliau. Tapi saya belajar satu
perkara iaitu persediaan yang saya buat itu rupanya belum mampu mencapai tahap
yang digariskan oleh beliau. Walaubagaimanapun, Dr Rasidah memberitahu beliau
bukan tidak bersetuju tapi justifikasi saya perlu diperkemaskan lagi. Justeru,
saya mengambil nota-nota penting yang saya kira inilah buah untuk menjawab
persoalannya. Antaranya saya perlu mengingati penulis yang ingin saya guna
ideanya, setakat berkata “saya rasa….” atau “saya fikir….” itu memang tidak
boleh diterima.
Dr Rasida turut memberikan
pandangan dan idea untuk saya melihat teori ini dari perspektif berbeza seperti
adakah ianya boleh dijadikan pembolehubah moderator, dan juga pembolehubah
seperti budaya. Setakat pembacaan saya selama seminggu ini, saya berjaya
menemui bukti Teori Kebergantungan ini untuk dikaitkan dengan tingkalaku kerja
seperti job burnout, prestasi (performance), tekanan (stress), kepuasan kerja (job satisfaction), gelagat membantu (helping behaviour), dan niat berhenti (turnover intention). Juga terdapat satu
artikel menarik yang membincangkan bagaimana teori ini menerangkan gelagat
individu dalam menyebarkan maklumat melalui laman web. Penulis menguji
hipotesisnya dalam 3 kajian untuk mendapatkan hasil kajian yang jitu (sila baca
lanjut Yaakobi dan Goldenberg, 2014). Terdapat juga penulis yang menyarankan
supaya teori ini diuji secara dyadic sepertimana penyiasatan yang dibuat antara
ibubapa dan anak-anak untuk mendapatkan penemuan yang lebih sahih.
Esok saya masih perlu membaca
lagi teori ini dan kefahaman perlu dicari dengan segera kerana Isnin minggu
hadapan saya bercadang untuk berjumpa dengan Dr Rasidah. Setelah melalui 2
pengalaman yang menakutkan berjumpa dengan penyelia, saya tidak mahu mengulanginya
lagi. Memandangkan Sabtu dan Ahad saya perlu menghadiri kelas metodologi dari
pagi hingga ke petang maka saya hanya mampu berdoa kepada Allah supaya saya
diberikan ilham untuk menangani Dr Rasidah dengan lebih cerdik. Cerdik
selayaknya pelajar pasca siswazah.
NOTA:
27 November 2015 (dikemaskini di blog pada 29 November 2015)
1050 patah perkataan