Nov 28, 2015

Teori Keberantungan

Seperti biasa pada hari Jumaat saya akan dapati sekolah akan sedikit lengang. Mungkin tiada kelas dijadualkan pada Jumaat, atau mungkin juga ramai memilih untuk belajar di rumah sahaja. Keadaan yang lengang ini turut disedari oleh Tati seorang jurutera pembersihan di sekolah saya. Tati seorang yang murah senyuman dan pemurah seringkali menegur saya, membuatkan saya berani menanyakan namanya. Jika saya kenal namanya maka lebih senang dan mesra untuk berbual bila bersua lagi. Hanya kami berdua di Surau melelapkan mata, tapi pendingin hawa yang terlalu sejuk membuatkan kami bangun sahaja setelah kira-kira 15 minit. Selalu saya mendengar, jika bilik itu dihuni oleh sedikit orang maka sejuknya akan lebih terasa. Tapi sekiranya pendingin hawa ditetapkan pada suhu yang sama tetapi dipenuhi oleh ramai manusia, kita akan merasa panas. Maka dapat saya membuat kesimpulan suhu bilik turut dipengaruhi oleh jumlah penghuninya.

Andaian ini mungkin benar, mungkin juga salah. Justeru, kita perlu membuktikan melalui penyelidikan untuk membenarkan hipotesis tersebut. Berbalik kepada bilangan pelajar yang sedikit pada hari Jumaat, saya memerhatikan situasi ini dan membuat beberapa andaian. Untuk mendapatkan kebenaran dalam menjelaskan situasi ini saya perlu buat sedikit penyelidikan seperti mencari maklumat berkenaan jadual pada hari Jumaat. Atau mungkin saya boleh bertanya kepada kawan-kawan di sekolah, apa yang mereka buat pada hari Jumaat? Begitulah serba ringkas bagaimana penyelidikan dibuat, kedengaran senang dan mudah tapi prosesnya panjang. Tapi saya tetap optimis bahawa penyelidikan adalah mudah kerana ianya berstruktur dan bersistem. Maka sebagai penyelidik amatur kita boleh menjalankan kajian mengikut aturan yang digariskan dalam metodologi kajian. Tetapi beza antara penyelidik amatur dan berpengalaman mungkin berdasarkan sumbangan mereka kepada ilmu yang dibangunkan. Seingat saya kajian saya pada peringkat ijazah sarjana muda hanya mengulang kajian lepas dan diukur dalam konteks Malaysia. 

Sehingga minggu terakhir di bulan ketiga PhD usaha saya untuk merangka model kajian masih diteruskan. Masa berjalan dengan laju, tekanan juga semakin terasa. Banyak sudah konsep-konsep gelagat organisasi diulangkaji tetapi untuk mendapatkan pembolehubah yang signifikan dan boleh dikaitkan dengan konsep perkongsian maklumat/ilmu memang memakan masa yang panjang untuk memahamkannya. Sekarang saya masih membaca mengenai Attachment Theory atau saya terjemahkan sebagai Teori Kebergantungan. Saya cuba mencari terjemahan terbaik kepada perkataan ini dengan menggunakan Google Translate yang akhirnya memberikan saya cadangan sebagai teori lampiran. Teori Lampiran?? Bunyinya agak pelik. Saya memutuskan untuk menggunakan Teori Kebergantungan yang lebih sedap bunyinya sepanjang artikel ini.

Memandangkan pemahaman saya kepada teori ini masih cetek tetapi tujuan artikel ini ditulis adalah untuk merumuskan pemahaman saya kepada teori ini. Saya yakin sekiranya banyak lagi pembacaan di buat, pemahaman akan menjadi lebih baik. Tapi saya pilih untuk tidak menunggu sehingga saya benar-benar faham, saya hanya mahu mencabar otak saya memproses maklumat yang telah saya terima sejak minggu lepas lagi. Artikel ini juga sekurang-kurangnya mengukur kemampuan saya menulis tajuk ini yang memerlukan pemahaman secara lebih akademik. Satu faktor kesukaran dalam menghabiskan artikel ini adalah kenkangan Bahasa. Oleh kerana kesemua artikel yang dibaca dalam Bahasa Inggeris maka terma-terma yang digunakan lebih sesuai dalam Bahasa yang asal. Apabila ingin di tulis dalam Bahasa Melayu saya terpaksa mencari-cari perkataan yang sesuai dan akhirnya membuatkan saya terasa seperti saya gagal memahami artikel yang di baca.

Teori ini menerangkan bahawa setiap individu mempunyai orientasi kebergantungan yang berbeza. Teori ini diasaskan oleh Bowlby (1982) menerangkan bagaimana anak-anak haiwan yang bergantung kepada golongan dewasa dan ibubapa untuk meneruskan hidup dan membina hubungan dalam konteks sosialnya. Selepas itu, teori ini dikembangkan kepada hubungan anak dan ibubapa dan hubungan romantik yang banyak dibincangkan dalam bidang psikologi. Tetapi sejak akhir-akhir ini teori ini juga telah diperkenalkan ke dalam gelagat organisasi dalam menerangkan hubungan antara rakan sekerja dan hubungan pekerja dan penyelianya.

Menurut teori ini, setiap ini individu memerlukan hubungan dalam keadaan yang berbeza-beza. Ada yang sangat bergantung kepada orang lain manakala ada yang tidak ingin mempunyai hubungan yang rapat dengan orang lain. 2 golongan ini dikenali sebagai insecure attached style iaitu (1) avoidant – mengelakkan kebergantungan, (2) anxiety – sangat-sangat bergantung. Sebaliknya, bagi individu yang rendah dalam kedua-dua gaya ini dikenali sebagai securely attached style. Bagi individu yang anxiety menunjukkan sifat-sifat yang sangat bergantung kepada orang lain dan mempunyai persepsi negatif kepada diri sendiri. Persepsi negatif ini membuatkan mereka sangat memerlukan penerimaan dan pengesahan dari orang lain dan takut tidak diterima oleh orang lain. Manakala, bagi individu yang avoidant pula mereka mempunyai persepsi negatif kepada orang lain. Individu yang avoidant tidak mempercayai orang lain, dan cuba mengelakkan hubungan yang rapat dengan orang lain.

Setelah berjumpa Dr Rasidah dan memberitahu beliau bahawa saya mahu menggunakan teori ini beliau saya diam sahaja sepanjang saya menerangkan kepadanya. Memang pada waktu itu saya tidak lagi membaca dengan banyak justeru beberapa persoalan yang diutarakan oleh Dr Rasidah gagal saya jawab dengan baik. Inilah sebabnya kenapa saya berpeluh-peluh dan merasa panas selepas berjumpa beliau. Tapi saya belajar satu perkara iaitu persediaan yang saya buat itu rupanya belum mampu mencapai tahap yang digariskan oleh beliau. Walaubagaimanapun, Dr Rasidah memberitahu beliau bukan tidak bersetuju tapi justifikasi saya perlu diperkemaskan lagi. Justeru, saya mengambil nota-nota penting yang saya kira inilah buah untuk menjawab persoalannya. Antaranya saya perlu mengingati penulis yang ingin saya guna ideanya, setakat berkata “saya rasa….” atau “saya fikir….” itu memang tidak boleh diterima.

Dr Rasida turut memberikan pandangan dan idea untuk saya melihat teori ini dari perspektif berbeza seperti adakah ianya boleh dijadikan pembolehubah moderator, dan juga pembolehubah seperti budaya. Setakat pembacaan saya selama seminggu ini, saya berjaya menemui bukti Teori Kebergantungan ini untuk dikaitkan dengan tingkalaku kerja seperti job burnout, prestasi (performance), tekanan (stress), kepuasan kerja (job satisfaction), gelagat membantu (helping behaviour), dan niat berhenti (turnover intention). Juga terdapat satu artikel menarik yang membincangkan bagaimana teori ini menerangkan gelagat individu dalam menyebarkan maklumat melalui laman web. Penulis menguji hipotesisnya dalam 3 kajian untuk mendapatkan hasil kajian yang jitu (sila baca lanjut Yaakobi dan Goldenberg, 2014). Terdapat juga penulis yang menyarankan supaya teori ini diuji secara dyadic sepertimana penyiasatan yang dibuat antara ibubapa dan anak-anak untuk mendapatkan penemuan yang lebih sahih.

Esok saya masih perlu membaca lagi teori ini dan kefahaman perlu dicari dengan segera kerana Isnin minggu hadapan saya bercadang untuk berjumpa dengan Dr Rasidah. Setelah melalui 2 pengalaman yang menakutkan berjumpa dengan penyelia, saya tidak mahu mengulanginya lagi. Memandangkan Sabtu dan Ahad saya perlu menghadiri kelas metodologi dari pagi hingga ke petang maka saya hanya mampu berdoa kepada Allah supaya saya diberikan ilham untuk menangani Dr Rasidah dengan lebih cerdik. Cerdik selayaknya pelajar pasca siswazah.

NOTA:
27 November 2015 (dikemaskini di blog pada 29 November 2015)

1050 patah perkataan

Teori Keberantungan

Seperti biasa pada hari Jumaat saya akan dapati sekolah akan sedikit lengang. Mungkin tiada kelas dijadualkan pada Jumaat, atau mungkin juga ramai memilih untuk belajar di rumah sahaja. Keadaan yang lengang ini turut disedari oleh Tati seorang jurutera pembersihan di sekolah saya. Tati seorang yang murah senyuman dan pemurah seringkali menegur saya, membuatkan saya berani menanyakan namanya. Jika saya kenal namanya maka lebih senang dan mesra untuk berbual bila bersua lagi. Hanya kami berdua di Surau melelapkan mata, tapi pendingin hawa yang terlalu sejuk membuatkan kami bangun sahaja setelah kira-kira 15 minit. Selalu saya mendengar, jika bilik itu dihuni oleh sedikit orang maka sejuknya akan lebih terasa. Tapi sekiranya pendingin hawa ditetapkan pada suhu yang sama tetapi dipenuhi oleh ramai manusia, kita akan merasa panas. Maka dapat saya membuat kesimpulan suhu bilik turut dipengaruhi oleh jumlah penghuninya.

Andaian ini mungkin benar, mungkin juga salah. Justeru, kita perlu membuktikan melalui penyelidikan untuk membenarkan hipotesis tersebut. Berbalik kepada bilangan pelajar yang sedikit pada hari Jumaat, saya memerhatikan situasi ini dan membuat beberapa andaian. Untuk mendapatkan kebenaran dalam menjelaskan situasi ini saya perlu buat sedikit penyelidikan seperti mencari maklumat berkenaan jadual pada hari Jumaat. Atau mungkin saya boleh bertanya kepada kawan-kawan di sekolah, apa yang mereka buat pada hari Jumaat? Begitulah serba ringkas bagaimana penyelidikan dibuat, kedengaran senang dan mudah tapi prosesnya panjang. Tapi saya tetap optimis bahawa penyelidikan adalah mudah kerana ianya berstruktur dan bersistem. Maka sebagai penyelidik amatur kita boleh menjalankan kajian mengikut aturan yang digariskan dalam metodologi kajian. Tetapi beza antara penyelidik amatur dan berpengalaman mungkin berdasarkan sumbangan mereka kepada ilmu yang dibangunkan. Seingat saya kajian saya pada peringkat ijazah sarjana muda hanya mengulang kajian lepas dan diukur dalam konteks Malaysia. 

Sehingga minggu terakhir di bulan ketiga PhD usaha saya untuk merangka model kajian masih diteruskan. Masa berjalan dengan laju, tekanan juga semakin terasa. Banyak sudah konsep-konsep gelagat organisasi diulangkaji tetapi untuk mendapatkan pembolehubah yang signifikan dan boleh dikaitkan dengan konsep perkongsian maklumat/ilmu memang memakan masa yang panjang untuk memahamkannya. Sekarang saya masih membaca mengenai Attachment Theory atau saya terjemahkan sebagai Teori Kebergantungan. Saya cuba mencari terjemahan terbaik kepada perkataan ini dengan menggunakan Google Translate yang akhirnya memberikan saya cadangan sebagai teori lampiran. Teori Lampiran?? Bunyinya agak pelik. Saya memutuskan untuk menggunakan Teori Kebergantungan yang lebih sedap bunyinya sepanjang artikel ini.

Memandangkan pemahaman saya kepada teori ini masih cetek tetapi tujuan artikel ini ditulis adalah untuk merumuskan pemahaman saya kepada teori ini. Saya yakin sekiranya banyak lagi pembacaan di buat, pemahaman akan menjadi lebih baik. Tapi saya pilih untuk tidak menunggu sehingga saya benar-benar faham, saya hanya mahu mencabar otak saya memproses maklumat yang telah saya terima sejak minggu lepas lagi. Artikel ini juga sekurang-kurangnya mengukur kemampuan saya menulis tajuk ini yang memerlukan pemahaman secara lebih akademik. Satu faktor kesukaran dalam menghabiskan artikel ini adalah kenkangan Bahasa. Oleh kerana kesemua artikel yang dibaca dalam Bahasa Inggeris maka terma-terma yang digunakan lebih sesuai dalam Bahasa yang asal. Apabila ingin di tulis dalam Bahasa Melayu saya terpaksa mencari-cari perkataan yang sesuai dan akhirnya membuatkan saya terasa seperti saya gagal memahami artikel yang di baca.

Teori ini menerangkan bahawa setiap individu mempunyai orientasi kebergantungan yang berbeza. Teori ini diasaskan oleh Bowlby (1982) menerangkan bagaimana anak-anak haiwan yang bergantung kepada golongan dewasa dan ibubapa untuk meneruskan hidup dan membina hubungan dalam konteks sosialnya. Selepas itu, teori ini dikembangkan kepada hubungan anak dan ibubapa dan hubungan romantik yang banyak dibincangkan dalam bidang psikologi. Tetapi sejak akhir-akhir ini teori ini juga telah diperkenalkan ke dalam gelagat organisasi dalam menerangkan hubungan antara rakan sekerja dan hubungan pekerja dan penyelianya.

Menurut teori ini, setiap ini individu memerlukan hubungan dalam keadaan yang berbeza-beza. Ada yang sangat bergantung kepada orang lain manakala ada yang tidak ingin mempunyai hubungan yang rapat dengan orang lain. 2 golongan ini dikenali sebagai insecure attached style iaitu (1) avoidant – mengelakkan kebergantungan, (2) anxiety – sangat-sangat bergantung. Sebaliknya, bagi individu yang rendah dalam kedua-dua gaya ini dikenali sebagai securely attached style. Bagi individu yang anxiety menunjukkan sifat-sifat yang sangat bergantung kepada orang lain dan mempunyai persepsi negatif kepada diri sendiri. Persepsi negatif ini membuatkan mereka sangat memerlukan penerimaan dan pengesahan dari orang lain dan takut tidak diterima oleh orang lain. Manakala, bagi individu yang avoidant pula mereka mempunyai persepsi negatif kepada orang lain. Individu yang avoidant tidak mempercayai orang lain, dan cuba mengelakkan hubungan yang rapat dengan orang lain.

Setelah berjumpa Dr Rasidah dan memberitahu beliau bahawa saya mahu menggunakan teori ini beliau saya diam sahaja sepanjang saya menerangkan kepadanya. Memang pada waktu itu saya tidak lagi membaca dengan banyak justeru beberapa persoalan yang diutarakan oleh Dr Rasidah gagal saya jawab dengan baik. Inilah sebabnya kenapa saya berpeluh-peluh dan merasa panas selepas berjumpa beliau. Tapi saya belajar satu perkara iaitu persediaan yang saya buat itu rupanya belum mampu mencapai tahap yang digariskan oleh beliau. Walaubagaimanapun, Dr Rasidah memberitahu beliau bukan tidak bersetuju tapi justifikasi saya perlu diperkemaskan lagi. Justeru, saya mengambil nota-nota penting yang saya kira inilah buah untuk menjawab persoalannya. Antaranya saya perlu mengingati penulis yang ingin saya guna ideanya, setakat berkata “saya rasa….” atau “saya fikir….” itu memang tidak boleh diterima.

Dr Rasida turut memberikan pandangan dan idea untuk saya melihat teori ini dari perspektif berbeza seperti adakah ianya boleh dijadikan pembolehubah moderator, dan juga pembolehubah seperti budaya. Setakat pembacaan saya selama seminggu ini, saya berjaya menemui bukti Teori Kebergantungan ini untuk dikaitkan dengan tingkalaku kerja seperti job burnout, prestasi (performance), tekanan (stress), kepuasan kerja (job satisfaction), gelagat membantu (helping behaviour), dan niat berhenti (turnover intention). Juga terdapat satu artikel menarik yang membincangkan bagaimana teori ini menerangkan gelagat individu dalam menyebarkan maklumat melalui laman web. Penulis menguji hipotesisnya dalam 3 kajian untuk mendapatkan hasil kajian yang jitu (sila baca lanjut Yaakobi dan Goldenberg, 2014). Terdapat juga penulis yang menyarankan supaya teori ini diuji secara dyadic sepertimana penyiasatan yang dibuat antara ibubapa dan anak-anak untuk mendapatkan penemuan yang lebih sahih.

Esok saya masih perlu membaca lagi teori ini dan kefahaman perlu dicari dengan segera kerana Isnin minggu hadapan saya bercadang untuk berjumpa dengan Dr Rasidah. Setelah melalui 2 pengalaman yang menakutkan berjumpa dengan penyelia, saya tidak mahu mengulanginya lagi. Memandangkan Sabtu dan Ahad saya perlu menghadiri kelas metodologi dari pagi hingga ke petang maka saya hanya mampu berdoa kepada Allah supaya saya diberikan ilham untuk menangani Dr Rasidah dengan lebih cerdik. Cerdik selayaknya pelajar pasca siswazah.

NOTA:
27 November 2015 (dikemaskini di blog pada 29 November 2015)

1050 patah perkataan